Basveckor

Nu inför våren har jag satt ihop ett nytt träningsprogram som är designat helt för mig själv. Tanken är att träna mig stark på ett effektivt sätt och jag har därför valt att satsa på basövningar. Jag vill även satsa lite mer på konditionen än jag gjort tidigare. Dels för att jag behöver variation från styrkan speciellt nu när jag har lyckats dra på mig skada i axeln samtidigt som jag inser att jag kommer behöva lägga ytterligare några månader på att rehaba mina knän. Dels tror jag att en bra kondition kommer hjälpa styketräningen att bli bättre när det väl blir dags för den igen. Slutligen är konditionen bra att slänga in när jag inte har lust/tid att köra så långa pass. Så, utifrån det har jag satt ihop min egen basvecka. I schemat har jag inte bestämt antal reps och set utan varierar det i perioder. Men tanken är att köra runt 30-40 reps per övning, t.ex. antingen 10 reps x 4 set eller 5 reps x 7 set. Jag kommer även köra lite olika varianter på övningarna t.ex. bänkpress kan köras som vanligt, med gummiband eller som döda lyft. Vilodagarna placerar jag där de behövs.
 
Dag 1
Marklyft
Stående rodd
Bänkpress
Pull ups
Benpress alt. Rehab  draken, benspark
Dips alt. Rehab utåt rotation axel
Militärpress
Plankan
 
Dag 2
Rodd intervall 600 m x 1 min vila x 10 set
1500 m jogg på rullband
 + rehab
 
Dag 3
Hantelrodd
Knäböj alt. Rehab  draken, benspark
Axelpress alt. lutande fjäril baksida axel
Godmornings
Chins
Maghjul (som plankan fast med rörelse)
Crunches
Utåt rotation axel (rehab/prehab rotatorkuff)
 
Dag 4
Rodd intervall 1000 m x 1,3 min vila x 6 set
1500 m jogg på rullband
 + rehab
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Annelise

Vilken rolig träningsplan du gjort! Känns som att du får gott med variation under en träningsvecka. Jag gillar särdeles dina rodd-intervall upplägg och just att du varierar mellan kortare och lite längre intervalldistanser:):)

2013-02-03 @ 15:39:52
URL: http://anneliseaf.blogspot.se/
Postat av: emma s

Ja, jag hoppas det blir bra och varierad träning =)får se vad det blir för resultat ;)

2013-02-03 @ 18:25:39
URL: http://fitmyself.blogg.se
Postat av: Annelise

Roligt att testa nya upplägg:) Jag tror det kommer att bli kul!!:)

2013-02-03 @ 19:13:37
URL: http://anneliseaf.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0