I'm going to rehab

De senaste månaderna har det gått utför för mina knän och det har varit enormt frustrerande. Tidigare så tycker jag mig kunnat hålla knäna i hyfsad balans och det har varit en hanterbar smärta som har kommit och gått lite beroende på hur jag tränat. Aldrig har hade de heller varit svullna eller varma. Men senaste tiden har det alltså blivit mer och oftare. Irriterande med tanke på att jag försökt få fart på benen - lägga på mer vikter, fokusera mer på bas övningar så som t.ex. knäböj osv. Jag tycker att benen svarat lite grand och visat sig större, men då med mer smärta som följd. Kulmen var i somras efter träningslägret hos Eddie Bergqvist då jag för fösta gången fick vatten i ena knät och det även svullnade. Efter det gick det inte ens att cykla utan att känningarna kom tillbaka. Jag har tidigare varit hos sjukgymnaster och läkare och då fått lite varierande resslutat, men inget som funkat i längden och jag har låtit det vara som det är - dels lite slentrianmässigt, dels för att jag tyckt det varit en okej nivå och även lite för att jag tvivlat på att det skulle gå att göra något åt då jag redan försökt utan resultat. Men nu kändes det som jag inte hade något val, utan det var dags igen. 
 
Så i onsdags var jag på Spinal Balans och träffade Daniel Andréasson för en koll av knäna. Det var mycket intressant när han som naprapat bad mig spänna knäna, tryckte lite här och där och vips hade han en idé om dels var problemet låg och hur det skulle kunna fixas. Nu har jag naturligtvis knappt mer än startat rebträningen, men förklaringen var logisk och förklarad på ett mycket pedagogiskt sätt. Troligen är den yttre lårmuskeln (framför allt vastus lateralis) som tagit över och blivit dominerande medan jag "lärt mig" att knappt använda den inre lårmuskeln (vastus medialis) alls. I och med den obalansen dras knäskålen lite utåt varje gång jag spänner låret. När knäskålen dras bara lite ur sin position och samtidigt trycks mot benet så irriteras brosket runt om kring knäskålen som då kommer i kläm. Ju starkare den yttre lårmuskeln har blivit, ju mer obalans i knäet. Vilket också verkar logiskt för mig då knäna blivit snarare sämre ju mer jag tycker mig kunna se av utsida lår. För styrka teorin om obalansen provar man t.ex. trycka in knäskålen i redan spänt läge - och gör det ganska så ont så stämmer det troligen. Det var intressant då jag aldrig testat det innan! Och ja, det var sjukt obehagligt. Dessutom testades hur glapp knäskålen var i avspänt läge. Båda knäskålarna var glappa, mest den högra dock, och det tydde på att den inre lårmuskeln var slapp. Den yttre däremot var spänd som en fiolsträng och även där blev det mycket obehagligt om man testade trycka med fingrarna. Efter den genomgången fick jag verkligen förklarat för mig vilka muskler som skulle aktiveras under rebahtränigen - så nu har stora förhoppningar på att det ska bli så gott som helt bra!
 
Ett par till tre månader kommer jag lägga på rehaben till att börja med och efter det ska man kunna se resslutat. Så från och med nu blir det bara rehab för benen, inget annat. Ingen styrka, igen löpning. Men sen - då blir det lyfta av! Förhoppningen är att benträningen kommer revolutioneras efter dessa tre månader ;) 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Men gud så bra att äntligen veta vad det är och kunna ta tag i det. Vad skönt att du fått tag i nån kunnig till slut och att det inte tog mer n några månader att fixa.

Svar: Ja verkligen! Nu hoppas vi bara att det funkar som det är tänkt =)
Läs mer

2012-09-02 @ 20:55:32
URL: http://inshape.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0