Periodisk fasta

Det här med periodisk fasta har kommit upp som en mer och mer populärt dietupplägg. Jag har gillat idén ett tag nu, det jag gillar att den känns relativt avslappnad och inte knuten till diverse radikala idéer så som t.ex. LCHF eller GI. Med periodisk fasta är det mest fokus på när du äter och inte så mycket vad. Så vad är det för period det gäller då kan man undra? Det kan variera utifrån vem man frågar, men det vanligaste just nu inom styrkekretsar är att man "fastar" 16 timmar om dygnet. T.ex. lägger du alla måltider mellan kl 12 - 20 så har du ett upplägg med periodisk fasta. Men det är ju bara att hoppa över frukosten så blir det periodisk fasta?! Ja, precis, det är det som gör det så enkelt.
 
En tanke med upplägget är att med ett mindre "måltidsfönser" hinner du inte peta i dig så mycket onödigt. Det känns även som att man får äta mer när man väl äter, vilket ju blir logiskt när man äter några få måltider istället för flera små.  Lite intressant efter allt detta sunda förnuft som säger att man ska äta lite och ofta. (Vad är egentligen sunt förnuft??) Personligen så kan jag tycka att det är lite jobbigt att äta ofta. Efter att ha duttat runt med upp till 8 måltider per dag under min senaste deff så upplevde jag dels att jag aldrig blev riktigt mätt, plus att det är ganska meckigt att gå till jobbet med 5-6 matlådor, livet blir väldigt omständligt inte minst socialt. Som med alla dieter så funkar det naturligt vis inte om du äter mer än du totalt förbrukar under de här 8 timmarna, även om vissa envisas med att tro att det kan dricka litervis med grädde under den här perioden och ändå rasa i vikt. Det funkar inte så, inte med periodisk fasta, inte med "svensson-LCHF". Men som sagt är det ett upplägg som rent mentalt gör det lite svårare att få i sig för mycket på en dag. De som säger att det ska även vara "väldigt svårt" att få i sig ett kcal-överskott om man bara äter 8 timmar om dagen tror jag inte på, då har de aldrig träffat någon med talang för mat. Ytterligare en fördel för oss som vill vara stora och starka är att kroppen lättare ska spara på muskler och öka fettförbränningen med den här metoden, exakt vad som händer i kroppen är lite oklart, men det visar sig att upplägget är gynnsamt för de tillväxthormoner i kroppen som just ökar förbränning och ökar muskeluppbyggnad. Det ska alltså vara lättare att omfördela kroppsvikten från fett till muskler samt att hålla den så. En metod som passar oss som styrketränar alltså.
 
För att göra ett så bra upplägg som möjligt är det bra att satsa på att lägga de största måltiderna efter träning, just för att kroppen ska kunna ta hand om energin och byggstenarna så bra som möjligt. Plus att det är gött att ha den stora goda måltiden att se fram i mot i slutet av dagen. Det är inget hokuspokus med att man inte får få i sig en enda liten kalori under fastan, ett par laddningar med aminosyror eller en kopp kaffe med liten skvätt mjölk innan lunch är inget som pajar hela upplägget.
 
Jag tycker det här känns enkelt, hyfsat sunt och praktiskt upplägg. Just därför ska jag testa det fram till jul för att se vad det kan tänkas bli för resultat. Om ni vill läsa mer om periodisk fasta på ett överskådligt sätt tipsar jag om styrkelabbet.se där de berättar lite mer ingående. 
 
Utvärdering följer...! ;)
 

Bild lånad av Cecilia Folkesson
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Spännande! Berätta vad du tycker sen, och kanske under tiden också. =)

2012-10-22 @ 18:52:42
URL: http://inshape.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0