Marklyft!

Helgens träningsläger har gett en del av tryck på mig och mina tankar kring träningen. Keep it simpel. Mer är inte alltid bättre. Efter att mer utförligt förstått vikten av basövningar känns som jag fått en liten nytändning. Kanske  även för att det enkla går hand i hand med vad jag själv funderat på under våren. Enkelt och effektivt. Att räkna timmarna i gymmet och sätt likhetstecken mellan timmar och resultat passar inte mig. Inte just nu i alla fall. Jag tränar gärna fyra dagar i veckan och är nöjd med det om jag får bra resultat. Utan att snöa in för mycket så vill jag egentligen bara säga att träffa Eddie, någon som uppenbarligen (titta på honom) vet vad han pratar om, och höra honom förklara träning på ett basic sätt föll i god jord hos mig. Det blir så mycket roligare att göra något när man förstår v a r f ö r man gör det. 
 
Så träningen kommer att bestå mycket av basövningar framåt. Idag var det marklyft på programet. Min plan är att klättra i reps och/eller vikt under en 10 veckors period, maxa vecka 11 och vila vecka 12 och så får det rulla på ett tag. Dagens marklyft började på uppvärming med bara stång (20kg), 6 reps. Plussade på 10 kg på varje sida (40kg) och körde 6 reps till. Ytterligare 10 på varje sida (60kg) 6 reps. Ytterligare 5 på varje sida (70kg) 4 reps. Ytterligare 5 per sida (80kg) 4 reps. Och där stannade jag och körde ytterligare fyra sett. Och plockade sedan av vikt i två gånger till så jag var nere på 40 kg och körde 2 x 10 där jag bara tänkte på tekniken. Nöjd med denna första omgång marklyft.
 
Avrundade ryggträningen med 4 x 3 pullups, inte mycket energi kvar i ryggen inte. Körde även biceps curl 22 kg x 6 som bäst, gick ner till 17 kgs stången efter några set, inte min bästa övning - men å andra sidan med störst utvecklingspotential! ;) Efter det hade det gått 50 minuter och det var dags för strech och hemfärd.
 
Nu ska jag roa mig med att nörda ner mig och göra en snygg excelmall som jag kan fylla i efter varje träning.
 

Så roligt det kan vara att pressa en järnsläde ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Bra där. Heja heja!!!!

2012-07-05 @ 22:05:22
URL: http://inshape.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0