Crossfit

Idag har jag och en kompis varit på plats på Crosssfit Solid på Sveavägen. Vi var totalt fyra stycken nybörjare och jag var enda tjejen på plats. Jag har provat crossfit förut, men inte på ett crossfitgym. Var som väntat inga komplicerade grejer så här på provträningen. Ett gång burpies på uppvärmningen, viftande med en träpinne för att  mjuka upp kroppen och sen några basicövningar väl till själva amrap:en (As Many Reps As Possible, dvs. så många repetitioner som möjligt).
 
Gick helt okej, men hisnande hur långt man har till de riktiga tävlingsvikterna/antalet. T.ex körde jag ketelbell-swing med 12 kg, en okej vikt i början och bli helt klart blev den bra tung en bit in i passet. Så vad kör en tävlande crossfittjej på för vikt? Jo, runt 27 kg. Ehm. Japp, hatten av. Vi körde även vanliga squats utan vikt och medan jag gjorde en så han instruktörs killen tre. Som sagt, oändliga utvecklingsmöjligheter! Jag vann i alla fall av alla nybörjarna. Ja, jo, nu ska man naturligtvis inte jämföra med andra, men det är svårt att låta bli när hela crossfitiden i princip är rakt igenom uppbyggd för tävling. Gör så många varv du kan på en viss tid, räkna dina varv och skriv sen upp dem på en tavla så alla kan se. Om det inte säger tävla med stora bokstäver så vet jag inte vad som gör det. Hela tävlingsidén gör mig två delad. Jag från början med mig en gen som gör att jag inte kan låta bli att tävla och vilja vinna, så vist går jag igång på att stå bredvid andra som gör samma sak på samma tid. Jag går igång nästan lika mycket på att jämföra mina tidigare resultat och försöka slå dem. Men jag är inte helt kompis med den här känslan hela tiden. Jag välkomnar den som en fantastiskt bra källa till motivation och driv. Samtidigt är den också en känsla som stressar mig, dels för att jag känner att jag inte har riktigt kontroll över av- och påknappen. Den är helt okej när jag tränar själv, men jag vet inte om jag skulle vilja tävla mot andra flera dagar i veckan? Fast å andra sidan är det även det som tilltalar mig med crossfiten, att man tävlar på ett väldigt varierat sätt mot sina tidigare resultat hela tiden. Att bli starkare, snabbare och effektivare. Allt sånt är ju grymt. Tar man det bara i sin egen takt och inte sneglar över axeln skulle det nog gå bra.
 
Att köpa kort på ett crossfitgym känns inte helt ekonomiskt försvarbart, i alla fall inte samtidigt som jag har ett vanligt gymkort, men sno några av godbitarna funderar jag redan på! Korta intensiva styrkepass någon dag i veckan, alternativt flera dagar i veckan de dagar som det finns lite tid. Kanske skulle man köpa ett par kettlebells så småningom? Just nu tror jag att det räcker alldeles utmärkt med att bygga egna små pass med kroppen som motstånd. Burpies, armhävningar, chins och många andra övningar är ju trotts allt helt gratis.
 
 

Bild stulen från Crossfit Solids hemsida
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0