Fredagsmys

Igår började jag mitt fredagsmysande på gymmet. En perfekt start på en fredagkväll som senare kom att innehålla både pizza ute och filmmys i soffan! Hade laddat för ett tungt benpass, vilket gick riktigt bra. Hade inga jätteförväntningar då jag oftast inte kör ben så tungt ett helt pass (pga. problem med knäna) men igår hade jag ändå tänkt att prova. Har jag planer på fitness five så måste jag ju prova! Gick som sagt helt ok, inga monstevikter direkt, som max 50 kg i stående knäböj med skivstång. Men laborerade lite med lättare vikter gick ner så djupt jag kunde med varje vikt, kunde bara gå ner helt i botten när jag hade 20 kg på axlarna. Inte direkt imponerande. Men som sagt, nu har jag något att utgå ifrån! Ska köra mycket mer knäböj för att även få in en bra teknik. Han även med fyra sett raka marklyft och fyra sett "nedgående utfall" (dvs. jag gör utfall med höger ben först, går ner tills vänster knä tar i marken, sätter i båda knäna i marken och byter där nere till vänster ben först, reser mig upp, byter ben stående och börjar om igen). Totalt blev passet drygt 30 minuter. Kanske det är bättre för knäna att köra på med mer vikter fast kortare tid? Slipper jag slita på mina knän minimalt fast ändå kunna kram ur det tyngre vikterna. Ska nog fortsätta med kortare pass i fortsättningen när jag vill köra tungt.

Vill ni se någon som knäböjer med just mostervikter, kolla in Jenny "Kitsune" Adlolfssons inlägg!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kör du liggande eller sittande knäböj ofta eller? ;)

Det är verkligen svårt att komma ner långt i knäböjen, men det är nog bara att träna på. Tror det kommer allt eftersom. Jag tycker jag har fått bättre kläm på det nu, men samtidigt tycker jag att det är en gräns rent djupmässigt som är lite obehaglig att gå under... eller under kanske man ska säga. och obehagligare ju mer vikt man har... men men slit så flyttar man nog ner gränsen. Kommer ihåg att Emelie U sa att hon tyckte att det var svårare/jobbigare att INTE köra djupa böj när hon väl hade fått in klämmen på de djupa. Vi får hoppas på att det blri så för oss också! =)

Den där utfallsövningen lät lite tuff!

2012-01-15 @ 10:51:35
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0