Mål 2012!

Gott nytt år! Välkommen in i ett nytt spännande träningsår! Jag är toktaggad på träningsåret 2012. Med min debut i Body Fitness under 2011 i bagaget så är jag in för kommande år ännu säkrare på mitt mantra "Allt går, även det omöjliga även om det kan ta lite längre tid". Dessutom är jag efter nästan totalvila i december galet träningssugen och det kliar ända in i märgen att få påbörja vägen till nya mål.

Istället för "nyårslöften" som man aldrig lyckas hålla så har jag spikat upp ett gäng mer och mindre konkreta mål och milstolpar inför 2012. Som ett övergipande tema vill jag skapa så mycket balans mellan träning, vardag, tränings mål och övriga mål i livet. Det är alltså inte något tokfokus på att hålla alla punkter till 110%, utan 2012 ska vara ett träningsår där jag tränar för skojskull och för att bli riktigt stark - fitnessen gick i stort ut på utseende (även om det bidrog i hög grad till att förbättra både styrka och kondition) 2012 går ut på att bli starkare och snabbare. På skoj så klart. Livet är för kort för att bara köra på diciplin, det ska vara skoj! Harder, better, faster, stronger - sånt är roligt! Kort och gott kommer 2012 bli ett balanserat år där jag tränar precis så mycket som jag vill. För skojs skull.

Nedan är mina övergripande mål:

  • Teknikfokus på styrka
    Fördjupa mig och bli bra på gymmets basövningar och leborera ännu mer med vikter och skivstänger. Jag vill bli bättre och starkare i t.ex. Frivändningar, Bänkpress, Knäböj etc. Jag är en liten nörd långt inne i själen och att nörda ner sig i teori runt saker är vansinnigt roligt - jag ska inte bara bli grym på att lyfta jag ska göra det rätt också!

  • Löpa in mil och bygga knän
    Det är så otroligt härligt att springa ute i det fria! Tidigare har jag haft mycket knäproblem och inte kunnat springa särskillt mycket. Men inför LuciaPoklaen i samband med deffen så märkte jag att det faktiskt gick bra att jogga nästan varje dag och ta ett par snabbare alt. intervall pass i veckan. Min tanke är att sommarens cykling till och från jobbet plus alla dagliga prommenader under flera månader har stärkt upp leder, ligaimant och små muskler i knäna. Även den mer regelbundna styrketräningen under hela 2011 har gjort mycket för att stabilisera upp knät. Att jag blivit lättare har eventuellt gjort sitt det med. Nu hoppas jag bara att knäna fortfarande är staka och friska trost att jag vilat en hel månad och lagt på mig ett par kilon. Annars är det bara att backa ett par steg och köra prommenader igen, nu kan jag ju recepet! ;)

 

  • Skynda långsamt
    Poängen med att lägga upp mål för året ska underlätta grund målet att få till en balans i liv och träning. För att få till detta ytterligare kommer jag planera perioder under året på olika sätt. Inga rivstarer i träningen med sjukdommar eller skador som följd, inte heller några dagar med plötsliga förändringar i kosten som riskerar slutar i hetätardagar. En långsiktig planering ökar tryggheten för mig och skapar även balans i sinnet.


Och här har vi några konkreta milstolpar.
  • Cykla till jobbet
    För att få in vardagsmortion och lägga in regelbundenhet för att bibehålla grundkontiton kommer jag i januari fixa punkteringen på min cykel och köpa stänkskärmar för att få den fit för daglig användning. Vist om det ösregnar och blåser småspik kan det hända att jag tar bilen. Men lite snö eller duggregn har inte stoppat mig tidigare. Har dock inte bara kondition som anledning en baktanke är även att stärka upp knäna. En annan baktanke är att inte behöva vara så petig med vad jag äter. Och, ja vist, jag är även snål, att åka bil varje dag är inte snällt för plånboken. För att inte tala om vad det gör för miljön sen! Verkar onekligen som det bäst motiverade målet för 2012.

  • Premiärloppet 10km - 25 Mars
    En mil är ett lagom mål att börja året med. Ska starta lopet tillsammans med en kompis, Selma, vilket gör att vi även kommer träna en del ihop - delad träning är dubbel träning. Alltid skoj att ha en par häst som man klickar med!

 

  • Vårruset 5 km (x2 ?) - 29 och 30 maj
    Bara för skojs skull som sagt! Vi är ett gäng som brukar springa så vi kör på! Framförallt vill vi åt pickninkkorgen, ett konkret exempel på att träna för att äta. Håller även på att dra i trådarna för att få till ett eller ett par lag från jobbet, så ev. blir det till att köra båda dagarna.

 

  • Fitness Five, Tävling - Vår/sommar
    En utmaning som känns mycket spännade och som jag inte riktigt vet helt hur jag ska tackla ännu gällande upplägg och träning. Tanken är att det ger extra sug att köra hårt med teknikträningen på gymmet. Är en väldigt skoj och till synse avlappnad tävlingsform (då menar jag stämningen och allt i kring - inte så man kan slappa väl hängande på chins stången inte) i början av sommaren. Del tävlingarna går av stapeln på olika håll i landet. Krävs dessutom en lättare deff inför tävling då vikterna baseras på kroppsvikten. Att komma i form för sommaren är ju en parentes som inte heller sitter inte i vägen.

 

  • Midnattsloppet Sthlm 10 km - 18 augusti
    Förra året var jag anmäld men åkte på 4 veckors halsfluss precis innan loppet så fick hoppa av. I år blir det revanch! Vilka vill vara med och springa? En kul grej och börjar man träna idag så ha man gått om tid fram till augusti. Så långt är inte en mil!

 

Längre än så sträcker sig inte planeringen. Men det finns risk att jag kommer på fler dumma idéer att sätta upp som mål. Det finns ju vissa klassiker som skulle provas på... Men nu - 2012 är till för att träna på skoj!



Kommentarer
Postat av: Emelie

Nemen vad är det jag ser? Ska du också köra f5? ;)

2012-01-02 @ 11:08:50
URL: http://emelieullberg.blogspot.com
Postat av: emma s

Ja, det är tanken :D

2012-01-03 @ 07:14:35
URL: http://fitmyself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0