Biggest loser uppdatering


Vecka 1 Måndag: 66 kg
Vecka 1 Fredag: 65 kg
Totalt: 1,53 % ner



Av omtanke av de andra tävlande så vill jag inte lägga upp allas resslutat här på bloggen,
men jag kan säga så mycket som att det har gått bra för alla deltagare som hittills vägt in sig :D


Den här veckan har gått förvånansvärt enkelt. Har bara hållit mina planerade frukostar, luncher och mellanmål. Inget snacks, men obegränsat med frukt och grönsaker. Kvällarna har jag inte haft någon bestämd mat men hållit mig hyfsat till huvudplanen. Jag vill inte "lida" mig igenom ännu en diet, utan vill uppnå maximal effekt med minimal ansträngning. Jag vill vara lat och smart. Dessutom tror jag att psykologin bakom en förändring, och i synnerhet en viktförändring, är en viktig nyckel för hur vida man lyckas eller inte. Givetvis är en del saker individuellt men att sätta allt för hårda restriktioner på sig själv och sin diet leder lätt till att man slår bakut. Både med kropp och psyke. Många som dietar slår bakut med jämna mellanrum. Oavsett om det gäller LCHF för beach 20XX eller inför ett stor mål som en tävling. Men det är givetvis inget man pratar högt om. Du kan inte bara se blint på maten utan du måste även tänka på hur du själv, din kropp och även psyke, svarar på den typen av yttre tryck. Du är under årtusenden skapad för att undvika att svälta ihjäl. Att banta/deffa/" bara gå ner ett par kilo" är inget kroppen kommer att hjälpa dig med lättvinnligt. Det är en fördel om du kan göra det smart och vara listig i ditt upplägg - i stället för att kriga med din kropp och springa med huvudet in i väggen gång på gång. Maximalt med restriktioner är inte samma sak som optimalt med restriktioner. Därför har jag valt att experimentera lite med mig själv och tillåts att äta obegränsat med söt frukt, även torkad, när jag bli sugen. För det blir jag. Jag vill helst ha choklad, men det kan jag hålla mig ifrån om jag får något annat sött - även om det inte är lika gott. Lite det som är poängen också, att det inte är fullt lika gott alltså. Även om jag "får" så vill jag inte sätta i mig hela russinpaket på samma sätt som jag med glädje kan äta mig igenom ett helt paket med chokladdoppade småkakor. Vist måste man anstränga sig lite, "lida" lite om det så man vill kalla det, men inte alls på samma sätt som jag gör vid totalförbud på allt som smakar sött. Och efter en skål keso med torkad frukt och lite myssli så är jag faktiskt riktigt nöjd. Dessutom väldigt mätt. Vilket du inte skulle vara efter samma kalorimängd choklad. Då skulle du dessutom bara få ett par små bitar för samma energiintag. Det är lite som ekonomi. Man måste vara noga för att få ut mesta möjliga av sin hundralapp, eller maximalt med mat ur sitt dagliga energibehov. Om man arbetar får man mer pengar att köpa rolliga saker för, samma sak om man tränar då får man mer kalorier att äta upp den dagen. Får se hur det ser ut till nästa vecka med Biggest Losser utmaningen, men så här långt känns det faktiskt mycket bra!


Vissa dagar är man mer glupps än andra.





Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag håller med dig helt och hållet! Du är så klok, som alltid så klart! =) och bra viktminskning också!

2012-02-04 @ 20:24:29
URL: http://inhape.blogg.se/
Postat av: i min lilla lilla värld

Fan va vettigt skrivet du!

2012-02-04 @ 21:50:13
URL: http://saratilling.se
Postat av: Annelise Müller

Bra kämpat och fint resultat, tjejen!!:)

2012-02-05 @ 18:04:30
URL: http://anneliseaf.blogspot.com
Postat av: emma s

Johanna: Bra jobbat själv! Jag ledde ju tills du kom med dina siffror ;)



i min lilla lilla värld: Haha, tack som fan ;)



Annelise: :D

2012-02-05 @ 21:31:42
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Matilda

Bra kämpat :)

2012-02-06 @ 13:46:29
URL: http://matildastraningsblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0