Nostalgi

Jag mins för knappt två år sen när jag låg på en bänk på gymmet i Vällningby och envisades med hantelpress för bröstet. Jag försökte mig på det tuuunga 15 kgs hantlarna. I andra setet fick jag inte ens upp dem till startposition, en hygglig gammal gymräv kom fram till mig och hjälpte mig upp med dem och även med pass. Tror jag klarade som max 5 reps och då med ordentlig pass på de sista. 
 
Om jag tänkter tillbaka ytterligare, för kanske fyra år sen, till tiden i Göteborg då jag för fösta gången skulle prova bänkpress. Om jag inte minns fel var det tillsammans med vapendragaren Johanna och mitt mål var att försöka få upp stången från bröstet överhuvudtaget. Det gick knapt, 20 kgs stången var övermäktig. Jag vet inte hur få reps det blev, jag viste knapt vad en rep var för något men glad ändå.
 
För ännu längre sen i Västerås, det vara för ungefär sex år sen (herre gud, hur gammal är jag?!) mins jag att jag för första gången tog beslut att låta mig själv gå all in i styrketräning. Då absolut inte på någon högre nivå - men jag bestämde att sluta maska på styrkefysen på karaten, som jag körde på den tiden. Innan det hade jag varit rädd för att ta i för ofta, livrädd för att få synliga muskler på kroppen.   
 
Idag körde jag hantelpress i 20 set,18 kgs hantlar i varje hand, 5 repetitioner i varje set allt på 20 minuter. Totalt 100 reps, 36 kg per press, 3600 kg totalt om man räknar alla vändor upp och ner mot bröstet. Man måste ju säga att även om det går långsamt så går det absolut framåt. Att blicka bakåt kan ibland vara en ordentlig skjuts framåt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0