Gott och nytt

Nyår. Nytt år. Nytt och fräscht. Nya möjligheter!! Nytt liv!!! Halleluja! Är väll egentligen inte jätte impad över att datumräknaren tippar över sista nollan på årtalet och en ny etta rullar fram. Är egentligen samma lika som det var förra veckan eller förra månaden. Men. Ser ändå en viss poäng att hitta ännu en anledning att ta nya tag och peppa upp motivationen lite extra. Alltid bra med mål och drömmar. Så om de är förpackade i nyårslöften eller spontant uppkomna mål skaffade en tisdag mitt i veckan spelar mindre roll.

Att välja nyår som en startpunkt för ett sundare liv är inte heller helt tokigt. Det finns få människor som inte lever i dekadens över jul och nyår. Det är dessutom många (jag bland annat!) som tjuvstartar dekadensen redan första december. Det bakas, fikas, mysas. Man sitter inne under filtar och vill inte gå ut i kylan. Man reser hit och dit mellan släkt och vänner och "hinner" inte hälsa på gymmet tillräckligt ofta, osv. osv. Att efter denna period av innemys och pepparkaksknaprande lägga i en högre växel gällande träning och vettig mat känns inte helt oväntat riktigt vettigt.

Dock måste nyårslöften användas rätt, göre dig icke besvär om du inte tänker se till att de ger effekt på hela ditt nästkommande år! Jag tänker använda mig lite lagom av de mystiska nyårslöftens krafter. Mina planer för träningssåret 2011 är redan satta. Jag ska stå på scenen iklädd bikini och spänna musklerna i Göteborg över Luciahelgen 2011. För att kunna göra det och behålla den lilla värdighet som finns kvar när man står på en scen i bikini så ska jag ägna större delen av året till att förbereda mig. Jag är tanig i muskelmassa men desto fylligare i övriga kroppssubstanser. Rimligen en av det vanligaste utgångslägena innan en tävling (sen hur fördelningen ser ut kan givetvis variera kraftigt). För att fixa mitt mål har jag tre saker jag lovat mig själv.

  1. Lyssna på och göra som min PT säger.
  2. Träna kontinuerligt, inga luckor av andra orsaker än sjukdom.
  3. Inte äta godis/chips/glass alls under hela Januari. Efter det bara på helger.

Första punkten på min lista är till för att jag inte ska hitta på för mycket egna idéer och bli allmänt rebellisk efter ett tag. Jag vill ofta göra på "mitt sätt" oavsett hur mycket jag egentligen kan om det jag gör. Nu har jag skaffat en PT just för att hon kan och vet hur man gör, så nu ska jag lyssna på henne! Jag är inte vare sig särskilt utbildad eller erfaren inom fitness området. Självklart ska jag ställa frågor, diskutera och komma med idéer, men hon ska ha sista ordet om hur helheten ska se ut. (Oj, där skrev jag tydligen in godkännande för lite detalj ändringar här o där. Ups. Nej, men lyssna och göra som jag blivit tillsagd är nummer ett!) Att följa mitt träningsschema till punkt och pricka ingår här, inte träna för lite, så klart, men inte heller träna för mycket. Går gärna in i perioder då jag kör på lite för mycket och för hårt och så blir jag sjuk/får ont i knäna och sen kan jag inte träna vidare mycket alls innan jag bli bra igen. Andra punkten är inte mycket att orda om. Kontinuerligt tränande är a och o, utan det ingen uppbyggning! Sista och tredje punkten är till för att få fokus och koll på matintaget, nu är det nyttig mat som gäller för att maximera uppbyggnad av rätt kroppsvävnad. Är väldigt godis orienterad just nu men genom att skippa godis och sött ett tag så får jag ordning på det, har gjort det förr och det funkar bra bara jag tar det på allvar. Dock två undantag: När jag fyller i januari kommer det bli tårta, vissa traditioner ruckas inte på! Sen om/när sötsuget hugger tag i mig på helgerna så är det ok med Peppsi Max och en liten skål chips/popcorn. Som en liten nödlösning. Tror inte på att strypa allt helt, bli både onödigt jobbigt och risken för återfall är överhängande. Dessutom kommer jag snart gå på matschema och då kommer det inte finnas mycket utrymme för utsvävningar mer än möjligen på helgerna. Eller inte alls, PT bestämmer, mins punkt nummer ett!


Nu ska det snart börja donas med nyårsmaten! x) Ska bara hoppa in i duschen och duscha av mig dagens gympass. Blev bröst och triceps, med fin kontakt!

Gott nytt 2011 på er!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0