GPS-funktionen på Funbeats app

Idag och igår har jag testat Funbeats app och funktionen som mäter hur lång, hur fort och hur länge man har tränat. Gäller förstås att det är träningsformer som går ut på att man tar sig någonstans, så att använda den i gymmen är väll kanske inte optimalt. Igår sprang jag en liten runda på 4,3 km. Under den tiden mättes varje "varv" (förinställt som en kilometer per varv men går att ändra till valfri sträcka) och en röst talade om i örat på mig hur jag låg till, hur lång tid första varvet hade tagit, total sträcka mm. Alltså ungefär som Runkeeper för er som testat den. Bra info när man är sugen på att ha koll på tempot, rösten var behaglig och även om jag inte har några problem med engelska så tycker jag att det är väldigt trevligt att rösten pratade svenska. Känns lite mer personlig på något sätt. Funkade bra för appen att hålla koll på mig via GPS:en, både under gårdagens joggingpass och dagens cykeltur. Okej vist, jag bor i Sthlm så det klart att man kan tycka att täckning är en självklarhet. Men när jag testade Runkeeper i somras så hoppade GPS en väldig massa och mätte avstickare flera kilometer då och då.


Varvtider smidigt visad på appen
(bild från nätet, i min app har jag allt på svenska)


Jag gillade även sammanfattningen och det enkla sättet att bara trycka på spara för att få in passet både i appen och på min träningssida på funbeat.se. Att man i stor sett sparar ner allt i både appen och på nätet tycker jag är oslagbart! Om jag ska hitta något litet minus så är det att man inte längre kan titta på varvtiderna via appen när man valt att spara rundan. Dock finns de sparade på webben så man kan enkelt gå tid och spana in dem i efterhand, men man vill gärna titta närmare på dem direkt efter passet och om man valt att spara (nojjig som man är över att det ska försvinna) så går alltså inte det.


Varvtider överförda in till webbplatsen. Visar dagens cykeltur.

 

Finns även lite skojiga "runt om kring" funktioner inbakat i GPS funktionen, som t.ex. att man kan ta bilder och spara längsvägen, rotera skärmen och så givetvis se kartan medan man springer, cyklar, går eller vad man nu gör. Paddlar kanot kanske. Dessa kanske inte är livsviktiga, men de gör att hela appen känns ombonad och att någon har tänkt till och inte bara slängt ihop något. T.ex. så säger guide rösten "Kör hårt!" i början av varje runda. Ganska rolig detalj. 


Karta med utritad slinga - ritad efter cykling från jobbet.



I stort är jag mycket nöjd med appen som är lätt att använda, hyfsat snygg och fram för allt som på ett mycket bra sätt integrerar all data in på mitt inlogg på webbplatsen. Jag älskar system som kan prata med andra system!! Även på en basic nivå, görs det bra så är det värt att buga för. Att hålla enkelhet och funktion samman är inte alltid det lättaste. Jag gillar denna helt klart bättre än t.ex. Runkeeper och jag kommer absolut använda Funbeat för att mäta och utvärdera fler löprundor framöver. Finns tydligen widget för Funbeat också, ett önskemål inför framtiden är en widget som är lika lätt hanterad och idiotlätt att använda som t.ex. Twitters widget (som du ser exempel på här till höger). Hur som helst. Grymt bra jobbat med appen Funbeat!


Kommentarer
Postat av: Aron

Vad har täckningen att göra med att du bor i Stockholm?

2012-01-18 @ 20:41:33
Postat av: emma s

Aron: Mja, jag är rätt säker på att även om det ska vara en GPS (som på pappret ska ha lika bra täckning oavsett var man är) så är risken större förstörningar uppe i t.ex. de norrländska milsvida skogarna. En gissning som jag tror håller rätt bra. Någon som testat föresten?

2012-01-18 @ 21:02:44
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Aron

Ber om ursäkt men jag förstår fortfarande inte vad du menar. Utveckla gärna ditt tidigare svar om du har tid och lust.

2012-01-19 @ 12:17:56
Postat av: Annelise

Kul med nya "leksaker"i träningen, särskillt när de är funktionella då är det väldigt motiverande med lite resultatmätare av olika slag!:)

2012-01-19 @ 20:04:09
URL: http://anneliseaf.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Hurtbulle! (det går inte kommentera på ditt nyaste inlägg, men hälsa Maria grattis)

2012-01-21 @ 15:14:08
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0