Nom-nom

Jag provade göra Matildas Ostkaka i förgår. Otålig och glupsk som man är började jag äta av den direkt efter att den hunnit svala så pass att man inte brände sig på den. Då var den bara okej. Men idag efter att den stått i kylen och gottat till sig - var den himelsk! Riktigt, riktigt übergod. Toppade med lite bär och hackad mandel. Skulle aldrig ha trott på att den är så nyttig/proteinrik som den är om jag inte gjort den med mina egna händer.  Därför vill jag nu frälsa resten av världen med denna goda och nyttiga ostkaka. Ägg, keso och proteinpulver - den kan man ju äta varje dag om man vill! Dessutom en mycket välkommen nyhet för någon som petat i sig alldeles för mycket kvarg med funlight i sina dagar. Se så, se nu till att testa denna i helgen.



Matildas Ostkaka

180g äggvitor (ca 6st)
100g hela ägg (ca 2st)
600g keso 4% *
50g proteinpulver vaniljsmak**
Ev 2 msk socker alt sötningsströ.
Ev smör /oljatill form

Vispa vitorna hårt
Ev om socker används vispa ihop socker och ägg.
Blanda i keso, pulver.
Vänd ner vitorna
Smöra en form eller använd en teflonform, häll i smeten
Grädda på 175 grader i cirka 20 minuter, till kakan har blivit gyllenbrun och lätt lossnat från kanterna.


Per portion, ca 150g
185kcal
25g protein
8,8g kolhydrater
6,5g fett


* Här använde jag minikeso, funkade fint
** Jag blande slowprotein och vanligt pulver med cockies-and-creamsmak. Blev precis lagom sött och gott. För min del behövs inte något socker eller sötningströ. Men smaken är klöven, så som....!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Ååå, så god den ostekakan ser ut!! den måste jag prova!!:)

2012-04-15 @ 17:30:35
Postat av: Annelise Müller

Ååå, så god den ostekakan ser ut!! den måste jag prova!!:)

2012-04-15 @ 17:31:16
URL: http://anneliseaf.blogspot.se/
Postat av: emma s

Ja, det tycker jag du ska Annelise! :D

2012-04-15 @ 17:33:19
URL: http://fitmyself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0