Kalorifria Nudlar - testar!

På Fitnessfestivalen fans det mängder av skojiga saker, t.ex. så slank ett par proteinshakes och bars ner i shoppingbaggen men den kanske mest spännande jag köpte med mig hem var en sorts mirakelnudlar eller "kalorifria" nudlar. Jag kommer dessvärre inte ihåg vilken monter jag köpte dem i men märket heter i alla fall "Yumart" och sen står det lite grejer på Kinesiska och sen stod det även Konnyaku på förpackningen - vad nu det betyder. Jag var ganska skeptisk till att något som utger sig för att vara kalorifritt, eller nästan i alla fall med sina 14 kcal/100 gram (jämför med dryga 100 kcal/100 gram för vanliga kokta nudlar), så jag köpte bara två förpackningar. Testet av nudlarna gjordes både genom att äta dem rakt av som de är plus att de serverades till röd currygryta med biff. Nedan kan ni se resultatet av testet.


  • Smak
    Högt över förväntan! Kanske inte så svårt för nudlar att plocka poäng då inte ens vanliga nudlar smakar särskilt mycket. Men dessa var jättebra, smakade precis lika lite som vanlig nudlar!
    - 5 hantlar av 5 möjliga
  • Konsistens
    Mycket bra även den. Det viktigaste med nudlar är att de inte kladdar ihop, vilka dessa inte alls gjorde. De säljs färdiga att äta så man behöver inte själv koka dem (även om man tydligen gärna ska göra det för bästa resultat) så det är svårt att misslyckas. Niklas, icke dietande människa som generellt inte tycker om annan mat med minimal kalorimängd typ proteinshakes, bars etc., tyckte konsistensen kändes lite väl fast. Men jag gillade som sagt att de var lite al denté. Dessutom var det snyggt hoprullade till små krumelurer. 
    - 4 hantlar av 5 möjliga
  • Pris
    Mässpris var 15kr för en förpackning, vilket redan där är lite väl dyrt för en förpackning nudlar som man dessutom inte blir mätt på om man inte har massa tillbehör. Men skulle till ett sånt pris vara ett bra alternativ under deff. Ordinarie pris på den här typen av nudlar ligger dock runt 30 kr ordinariepris och där är min gräns nådd. Vanliga nudlar ligger betydligt billigare än så! Och med tanke på att strimlad vitkål fungerar nästan lika bra som substitut till just vanliga nudlar när man vill hålla nere energi intaget så känns 30 per förpackning helt galet mycket.
    - 1 hantel av 5 möjliga
  • Övrigt
    Bukfylla till lätt överpris. Även om jag gillade smak, konsistens och även upplägget på dem så undrar man lite över vad det egentligen är i dem? Calcium hydroxide som är tredje ingrediens efter yam flour (något slags rotfruktsmjöl) och vatten innehåller nudlarna Calcium hydroxide... Även om det vist används en del i mattilverknings industrin så känns det inte som ett helt optimalt ämne att stoppa i sig för mycket av. Har endast "low toxicity" vilket låter... hm... tryggt.
    - 2 hantlar av 5 möjliga

 

Avslutningsvis så tycker jag de var riktigt goda och inför en eventuell diet skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga till dem ett par dagar i veckan. Men till vanliga vardagen skulle jag faktiskt rekommendera vitkål, spenat, blomkål eller annat mer plånboksvänligt och framför allt nyttigt för den som vill dra ner på kolhydrater, energi i allmänhet eller likande.

Slutresultatet bli därför en 3,5 kgs hantel av 5 möjliga kilon. Stort plus för smak och konsistens men minus för pris och innehåll.



Jag ger dem 3,5 av totalt 5!




Kommentarer
Postat av: Johanna

Hmm... mycket bättre betyg än vad jag hade väntat mig... Roligt att det finns såna alternativ, men tror inte att jag kommer testa det (om jag inte hittar superduperbilligt) då jag ju inte är nått större fan av vanliga nudlar heller. Om det fanns kalorifri choklad som var god däremot...!

2011-12-17 @ 10:41:05
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: emma s

Ja, jag var också förvånad att de var så goda. Fast gillar du inte vanliga nudlar så är det förståss ingen vits ;) Vill också ha god kalorifri choklad! x)

2011-12-17 @ 16:40:33
URL: http://fitmyself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0