Huslighetsnojja

Jag har fått dille på att baka nu mera. Tyvärr känns det inte riktigt hållbart att baka kakor och godis i långa rader, så nu har jag provat att baka bröd! Fick superfina brödformar (kakformar med i och för sig) som jag har invigt idag! Blev ett morotsbröd med russin i - balande ihop lite ingredienser efter behag och efter viss inrådan av en brödbakskunnig mamma. Kolhydrater i brödform är väll inte på högst upp i dagens matstatus - men detta är definitivt hälsosamt! Fritt från tillsatser, bra kolhydrater som ger energi och dessutom massa bonus nyttigheter som t.ex. linfrön m.m. Och dessutom blev det supergott. Allt nybakat bröd är i och för sig gott. x)

  • 2,5 dl fingervarmt vatten
  • 0,5 pkt jäst
  • 1 tsk honung
  • 1 dl uppblött rågkorn (1 dl rågkorn + 2 dl vatten)
  • 1 dl fiberhavregryn
  • 2,5 dl rivna morötter
  • 0,5 dl krossade linfrön
  • 0,5 dl pumpakärnor
  • ca 2 msk matolja
  • 1 ägg
  • vetemjöl (så mycket som gör degen fast)

Knåda ihop - helst i minst 10 minuter (vem orkar det?!). Låt jäsa först i 40 minuter i bunken. Knåda sen mera, gör en limpa och lägg i en avlång brödform. Låt jäsa 20 min till. Grädda i ugn minst 40 min på 175 grader.



Kommentarer
Postat av: Annelise

Vilket snyggt bröd!! Ser supergott ut!!!:)

2011-12-28 @ 00:49:43
URL: http://anneliseaf.bloggspot.com
Postat av: Pappan

Låter gott!! Använd hushållsmaskinen så går det enklare.

2012-01-18 @ 07:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0