Utevärdering vecka 16

Måndag:  Rygg + Promenad 75min
Tisdag:    Morgonpromenad 30 min + Löpning 5km
Onsdag:   -
Torsdag:  Ben
Fredag:   Bröst & Triceps
Lördag:   -
Söndag:  Löpning 6km


Det har blivit lite lugnare med träningen nu när det är så nära deadline för uppsatsen. Överlag är jag dock mycket nöjd med veckan som har varit! Även nöjd med att jag prioriterat konditionen som jag bestämde förra veckan. Viss struktur verkar jag tydligen kunna få till. Dock har styrkepassen varit lite si och så, har haft en rejäl svacka och varit tvungen att sänkan både en och två hack på många övningar. Ingen aning om varför, men blir väll så ibland. Bara att träna vidare.

Dieten denna vecka har gått bra, åt minstonde fram tills dess att jag råkade berätta för någon att det "inte alls var så svårt som jag hade tänkt mig", efter det verkade motivationen vara som bortblåst. Övervägde till och med idag att "pasua" dieten, dvs gå upp till ett högre intag kcal per dag så jag skulle ligga på + - noll. Detta mest för att jag ville ha kakor. Kakor är gott. Men väl vid kakhyllan på Konsum blev jag förbannad på mig själv och min obefintliga karaktär så vände och gick där i från utan kakor. Köpte ett par äpplen, bananer och en färgglatt rör med c-vitamin med jordgubbsmak med mig hem istället. Långt ifrån samma sak, men äpplena var goda och c-vitaminen såg kul ut, såg lite ut som en godisförpackning. Kan man lura sig själv åt ena hållet kan man väll lura sig själv åt det andra också, tänkte jag och låtsades vara nöjd med mitt val. Tog dock en liten, liten chokladbit av roomyn Adela. Hoppsan. Hur som helst är jag alltså kvar i dieten och har lovat mig själv mera äpplen och lite banan senare ikväll... som jag kan tröstäta över att jag inte får några kakor idag.


Tänkte även i god uppföljningsanda göra en snabbgenomgång av passen denna vecka:


Rygg
4 sett 10-12 reps

  • 50-60-55-55 kg, lädryggspress
  • 45 kg, maskin rodd
  • 42 - 49 - 49 -49 kg, maskin rodd (annan maskin)
  • 11 kg, "ryggcurls"(=hantelrodd)

Borde ju kunna ta bra mycket mer på "ryggcurlsen"? Även om det bara är en arm i taget så borde det ju kunna vara hyfsat nära hälften av vad jag tar med båda sidorna aktiverade samtidigt? Alltså ca 22,5 kg? Minst 15 kg ska testas nästa ryggpass!


Ben
4 set 12-15 resp

  • 150kg-160-170-170 sittande benpress
  • 60kg-60-60-60 hip abduction

4 set 20-25 reps

  • 0kg-17-17-17 benböj med boll
  • 70kg-80-80-80 stående vadpress

10 kg 6 st längor med utfall

Ok benpass överlag.


Bröst och Triceps
Här har jag inga siffror på vad jag körde på varje grej, missade skriva upp det när jag kom hem (och effter ett par timmar är det som bortblåst ur minnet). Men passet var tungt och var tvungen att ta lättare vikter än jag brukar på flera övningar. Dock mycket bra kontakt!


Löpning
Bra vecka! Första passet gick tungt därför att jag jobbade på i intervallerna (sprang 5km blandad löpning med SATS-varvet) men det var med flit som man säger. :) Passet idag gick ochså bra, sprang lite längre än vanligt, men hade ändå ett lite högre tempo än jag brukar. Nöjd.


Som sagt, bra vecka! Mera sådana.



Kommentarer
Postat av: Tove

Du måste gå in på min sida och kolla mitt Smoothie recept! Grymt god och perfekt under diet (beroende på hur din diet ser ut förstås)! Mycket protein lite kolhydrater!

2010-04-25 @ 23:04:07
URL: http://endorfinen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Spana in google när du inte vet vadövningarna heter så att man förstår vad du skriver. WTF is ryggcurl? jag gillar att kolla på http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/staende_skivstangspress.asp där man kan spana in muskelgrupp och sen leta sig fram till vad ens övning heter. Annars tycker jag det är grymt med egenkomponerade namn, om man kan gissa vad de syftar på! ;)

Om du har skrivit upp övningarna i den ordning du har tränat dem tycker jag du borde flytta din ländryggspress till slutet av passet då ländryggen måste vara stark i de andra övningarna... Samma anledning till varför man ska träna mage sist, triceps efetr bröst och så vidare...

På triceps körde du Pushdown 24,5 kg, Frenchpress 24,5 kg med hjälp och 35 kg på sista rep övningen... XD bröst kommer jag inte ihåg, men några set på 40 och några set på mindre på bänkpressen. =)

Annars härligt tränat. Som alltid... Ett steg närmre målet! =)

2010-04-26 @ 09:36:29
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: emma s

Du får väll lära dig använda din fantasi lite :P x) ok, tack för länken, ska kika! ;)

2010-04-26 @ 09:55:58
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Tove

Hej igen! jag skulle tro att det är som soyamjölk. Det står "används som mjölk" på förpackningen.

2010-04-26 @ 10:34:59
URL: http://endorfinen.blogg.se/
Postat av: Vas

Som johanna säger, vad är ryggcurls och hur lyckas du curla ryggen egentligen? ;D Är det hantelrodd du menar?



Denna sida är riktigt bra också, fast på engelska http://www.exrx.net/Lists/Directory.html



Johanna tar upp en bra grej där med ländryggen också, kör den sist om du kör den. Fast OM du kör marklyft och knäböj på någon av träningsdagarna så tycker jag egentligen inte att du ska köra den (kan iofs komplettera med den lite då och då om du verkligen vill)för ländryggen får tillräckligt med pisk i dem.

2010-04-26 @ 13:29:39
Postat av: emma s

Hantelrodd är vad jag menar tydligen! http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/hantelrodd.asp



Tycker dock att ryggcurls ger en ytters målande beskrivning..! :D

2010-04-26 @ 15:36:13
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vasko hade tydligen bättre fantasi än mig... Han lyckades gissa rätt! XD 1-0

2010-04-26 @ 19:44:32
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0