Trappor i långa rader

Här är trappkomplexet (super med fyra trappor i en!) vid Chalmers som fick hjälpa mig att bättra på konditionen idag:

 

Trappträningen gick faktiskt riktigt bra! Speciellt de intervaller där jag med ett steg tog två trappsteg, gillar det extra för att man inte hinner bli riktigt ansträngd förens man är högst uppe. Benen orkar bra, det är som sagt lungorna som känns för små för att få ner all luft jag vill ta in, så springer man fort fort till toppen kan man springa på den luft man redan har. Det jobbiga kommer när man måste andas in ny. Om någon känner igen sig kanske? Marginellt jobbigare var det att ta varje trappsteg, tar lite längre tid och pulsen hinner då komma upp i hastighet och kräva nytt syre av lungorna innan alla trappor är avklarade = jobbigt. Antagligen är väll båda sätten bra på något sätt så körde lika många av varje, först 2 med varje trappsteg sen 4 med vartannat och slutligen 2 med varje.

 

Som uppvärmning sprang jag en runda på 4 km, lagomt för att få upp pulsen och samtidigt få tid nog att komma in i rytmen. Försöker tänka mycket på andningen när jag springer, främst för att jag lätt får håll annars. När jag sprungit och flåsat under mina turer har jag kommit på att jag andas i rytm med mina löpsteg, andas in två korta på två steg och ut på ett långt även det under två steg. Inte så konstigt kanske, men jag gillar rytmen och springer då och då utan musik för att kunna lyssna och mixtra lite med andningen. Idag kom jag på att om jag andas långsammare så blir löpstegen längre och det går fortare att springa! Inte så konstigt kanske, men för mig var det nytt. Lilla detaljen var att jag blev så klart tröttare och behövde andas mer när det gick fortare, så var tvungen att lägga ner experimentet efter ett tag. Men kan tänka mig att det funkar bättre när jag fått bättre kondition. Ska prova mera då... snart alltså... förhoppningsvis.

 

Strax dags för soffa och Desperate House Wifes tillsammans med roomysarna x)

Kommentarer
Postat av: Johanna

jag andas lång djupa andelag där jag försöker suga i mig så mycket luft som möjligt. funkar bäst för mig! =)

2010-04-14 @ 09:19:25
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0