Motivationsäta

Jag är lite i mot det har med att lägga ner hela sin själ i att "optimera" matintag före, efter och ibland till och med under träningspasset. Vist tror jag att det kan göra någon liten skillnad, men för det allra flesta så finns det ett hav av aspekter att gå igenom som ger enormt mycket bättre effekt än att finlira med makronutrienterna. Hur som helst. Dock tror jag på senare tid att den mentala motivationseffekten ändå kan vara till större nytta än jag tidigare tänkt.
 
Att genom maten faktiskt sätta träningen på ett konkret sätt på dagschemat har sin poäng. Som nu till exempel. Jag har varit ledig hela dagen men inte lyckats ta mig iväg till gymmet. Om jag går nu hamnar jag mitt i rusningstiden efter jobbet. Men. Nu har jag förberett mig med ett par riskakor, kaffe och är rent matmässigt i toppform för ett intervallpass. Det är i princip omöjligt att baka ur. Jag har preppat mig själv precis lagom med kolhydrater, koffein och befinner mig dessutom på ett behagligt sätt i ingenmanslandet mellan mättnad och hunger. Inte är jag för mätt för att träna, inte heller är jag hungrig. Optimalt! Det fina med detta är att jag inte kommer att vara i det tillståndet speciellt läge. Jag måste träna nu. (Knappt så att jag har tid att blogga heller egentligen.) Motivationen och disciplinen får hjälp på traven kan man säga!
 
Så. Nu säger jag "hejhej" till gymruchen och roddmaskinen.
 

Kommentarer
Postat av: Annelise

Hahaha:) Låter ändå som du hittade ett av de tidpunkten på dagen då din kropp var som mest redo att prestera, i "ernäringsfönstret" då du kunna träna som bäst;)

2013-02-10 @ 09:28:54
URL: http://anneliseaf.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0