Sockerfri

Den här helgen har jag gjort något som jag tänkt så många gånger men som sällan blivit av. Jag har inte ätit massa lördagsgodis och nu - dagen efter kvällen före - är det så otroligt skönt att slippa sötsuget.
 
Normalt sett försöker jag hålla mig ifrån godis och kakor i veckorna, men satsa desto större på lördagar. Ett beprövat koncept som funkar - delvis. Problemet med att peta i sig ganska stora godismängder en dag i veckan är inte att det sätter sin på magen, utan att det sätter sig på hjärnan. Kroppen är snabb på att lära sig och på söndagen tar hjärnan för givet att det blir mera socker och suget är för onödigt stort. Söndagar brukar därför vara en mental kamp. Och det brukar dessutom ta en så där fem dagar att få bort suget, alltså lagom tills nästa lördagsgodis med andra ord. Igår åt jag inte något smågodis alls, några småkakor till fikat på dagen och sen bananasplit på kvällen, det var allt i sockerväg. Det var uppenbarligen inte tillräckligt för att väcka sockerråttan till liv. Fantastiskt skönt. 
 
Viktig ingrediens i bananasplit.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0