Höstprommenad

Det är härligt stilla ute. Marken är blöt, här och där på stigen skapas mindre träsk som jag måste hitta på korta omvägar för att ta mig runt. Det är en dov, frisk temperatur ute, det är inte kallt, inte heller varmt. Fukten i luften omsluter stillheten i skogen. Nu finns inga sprakande sommarblommor eller vilda höstfärger kvar, allt färgas av lugna nyanser av grönt, brunt och gult. På sina ställen anar jag en mjuk lila-röd ton. De små vattenpölarna, bäckarna och sjöarna visar upp en stålblå, nästan grå yta. Efter att jag ha spenderat en timme i centrum av det livs levande konstverket går jag tillbaka hem. Jag kryper upp på en stol i köket och dricker en kopp varmt te. I samma stund börjar regnet långsamt droppa mot fönsterbläcket.
 
Höst i Järva.
 

Kommentarer
Postat av: m

Vacker, levande uteberättelse

2012-11-13 @ 07:55:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0