Eget program

Solen och sommaren har gjort entré på riktigt idag och jag kände verkligen inte för att stänga in mig själv in på gymmet. Istället blev det uteträning och jag passade på att köra ett program som jag knåpat ihop till ett par av mina vänner. Programmet är ett kortprogram som ska funka att klämma in även i familjelivet med barn och hemma fixande, ett relativt intensivt, cross fit-inspererat program. Jag har blandat stryka med kort vila för att få upp pulsen, vilket kan vara vettigt när man inte - som oss barnfria träningsfanatiker - lägger ett par timmar om dagen på träning. Ca en halvtimme till fyrtiominuter ska passet ta och det ska räcka med ett par pass i veckan, gärna i kombo med ett par vanliga promenader ytterligare en eller ett par dagar i veckan.

Kan inte säga att det gick något vidare för mig själv att köra programmet, om det berodde på att mina ben (och kropp?) var slitna från gårdagens cykelpuls, om det berodde på att jag smällt i mig en stor middag en halvtimme innan passet eller om det helt enkelt bara berodde på dålig motivation vet jag inte. Kände mig inte pigg och allt gick som i slowmotion kändes det som. Hur som helst tog jag mig igenom hela passet, på 50 minuter - ganska mycket längre tid än jag tänkt att passet skulle ta. Men det berodde mest på att jag löpte till och från gräsmattan i Ursvik där jag sen körde passet, en löpning som tog totalt 25 minuter, stället för totalt 10 minuter som det skulle vara. Så om man räknar bort de extra 15 min löpning så kan man säga att jag gjorde passet på 35 minuter. Nog om siffror och dagsform, så här ser passet ut:

Uppvärming

  • Jogga 5 min
  • Plankan 2 min
    Ok att pausa om du måste - men totalt 2 min effektivt ska det vara

Steg ett (Upprepa i tre rundor)

  • Strikta armhävningar 10 st
    Börja alltid på fötterna övergå till knän när du inte orkar mer
  • Utfallshopp 20 st
  • Dips med fötter i marken 12 st
    Hitta någon bra sten eller använd en stol om du är inne

Steg två (En runda)

  • Djupa knäböj 20 st.
    Låt nästan rumpan nudda vaderna. Håll hälarna i marken.
  • Burpees - 3 min
    Gör så många du kan, helt ok att pausa men stoppa inte klockan
  • Djupa knäböj. 20 st
  • Burpees 15 st
    Så snabbt du kan
  • Sittupps 20 x 3

Nedvarvning

  • Jogg 5 min.

 



Uteträning is tha shit på sommaren.
[Bild från teamträff med Purefitness 2011]

 

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilka snyggingar på bilden då!

2012-05-23 @ 06:49:32
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: emma s

Japp, otroligt vilka modeller ;)

2012-05-23 @ 18:12:47
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Annelise Müller

Ett effektivt pass, som jag får lust att köra!:):)

2012-05-23 @ 20:09:58
URL: http://anneliseaf.blogspot.se/
Postat av: Anna J

Gillar att du lägger upp ett pass. Detta ska jag allt testa på. Just nu känns all träning så lockande. Blir väl så när man är sjuk och ligger nerbäddad :(

2012-05-24 @ 08:50:47
URL: http://Somedayimgonnafindit.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0