Mäta

Vi är ett ganska stort gäng på jobbet som har snöat in på det här med träning. De senaste dagarna har vi diskuterat träning och motivation runt lunchbordet. För att komma igång ska man ha mål, tycka att det är kul och inte vara för hård mot sig själv. Men sen, när man vill ha resultat, är det mätbarhet som är grejen. Gärna rutin, men framför allt mätbara resultat. Jag håller delvis med. Det flesta av oss är ekonomer eller ingenjörer, vilket färgar våra tankebanor med vetenskapliga principer och kanske låser oss vid rader och rutor. Men ändå, att lägga på mätbarhet triggar igång även den svagaste av tävlingsinstinkter. Även om man inte säger att man måste göra ett bättre resultat än sist, så är det få som inte tänker tanken i alla fall. Och har man tänkt tanken - ja då är man en bra bit på väg. Att välja vad man mäter medvetande gör och sätter fokus på det man kommer att sträva mot. Därför är det så viktigt att mäta rätt saker. Och just därför är det så dumt att mäta orelevanta saker, mäter vi börjar vi lätt sträva mot det. Själv är jag expert på att byta det jag mäter titt som tätt, speciellt de perioder då jag saknar tydliga mål.
 
Jag har svävat i en mållös period ett tag nu. Härligt bitvis, men nu börjar jag bli rastlös. Till våren är det dags för nya utmaningar och jag vill inte bli tagen på sängen för att jag börjat för sent med mina uppladdningar. Lagom till september tar vid ska jag vara i balans att börja följa målgivande rutiner och mäta vägen till mitt mål. Det blir så mycket enklare och mer energibesparande med planering. För några år sen trodde jag aldrig jag skulle kunna säga något sånt och mena det. "Ordning är för idioter - genier klarar kaos" var lite av ett måtto. Eller. Religion snarare. Även om jag fortfarande tycker att man inte totalt behöver bryta ihop om allt inte är minutiöst strukturerat, så har jag förstått att det här med planering faktiskt är något som hjälper en, ett bra verktyg som man kan använda när man vill. Spännande insikt. 
 
Så, mot målet. I höst ska jag håll för träning 6-7 pass i veckan. Varje vecka - samma, mätbara övningar. Först och främst måste jag se till att ta nya tag med mina knän och se till att få hyfsad ordning på dem. Möte med naprapat inplanerat efter semestern. För det andra ska jag blir lättare redan nu i höst. Jag är övertygad om att det är fördelaktigt att slippa lägga hela våren på att dieta och krångla med kroppen precis innan tävling. Extravikt kan man ordna med viktplattor! Diet inför våren startar i september, och smygstarten är redan igång. Imorgon väger jag mig för första gången på ett antal månader.
 
Börja mäta. Börja fokusera.     
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Alltså jag höll på skratta ihjäl mig när jag läste det där "ordning är för idioter - genier klarar kaos". Så typiskt dig! Hysteriskt roligt i alla fall! =) Jag har också tagit lite första steg inför september... som att skicka lite mail och sånt. =)

Svar: Haha ;) Spännande! Funderar på vad det kan vara för mail....? =D
Läs mer

2012-07-24 @ 15:29:14
URL: http://inshape.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0