Påböjat höstchemat

Idag var första dagen på mitt egen designade träningsprogram för hösten. Tre rena styrkedagar plus två med lättare styrka kombinerat med konditionsträning. Varje muskel får en genomgång med tung styrketräning per vecka, plus en lite lättare genomkörare. Jag har tidigare märkt att ett par av mina muskler svarar väldigt bra på det upplägget, plus att jag tror att man får mindre träningsverk av att träna muskeln oftare än en gång i vecka. Under mina år i gymmet har jag vant mig vid mer eller mindre kronisk träningsverk, även om den visserligen byter plats hela tiden. Men under tidigare år när jag tränade karate och annan kampsport var träningsverken inte alls lika frekvent, trots relativt hård träning. Har även läst att det funkar så för andra också, så nu provar jag för att se om det funkar som jag tänkt mig. Träningsvärk i all ära, kvitto på hård träning osv. som många med mig säger då och då - men om jag kan slippa den och få bra resultat är jag mer än glad.  
 
Under hösten kommer jag köra styrka söndag, onsdag och fredag. Det blir då kombo pass med ett par eller tre muskelgrupper per pass. Försöker ändå hålla passen hyfsat korta - aldrig mer än en timme - för att kunna hålla en bra intensitet. Fokus ligger på basövningar och Fitness Five-grenarna körs givetvis frekvent. Måndag blir det mountainbike nu så länge det är ljust nog att cykla på kvällarna efter det blir det intervallöpning eller backintervaller. (Eller eventuellt gör jag en rokad bland passen så jag kan lägga cyklingen på helgen.) Lördagar blir det simning och då crawl intervaller. Tanken är att det ska vara korta, varierande, intensiva pass som både tränar kroppen allsidigt med huvudfokus på styrka samtidigt som motivationen hålls hög. Det är kul med variation plus att det känns lättare att smita iväg till gymmet på vardagarna om man inte blir borta hela kvällarna. 
 
Idag startade jag upp med söndagspasset som fokuserar på bröst, lätta axlar och mage. Efter semestervila och en livlig helg var det en mycket bra start på hösten!
 
 

Bild från slutet av "hösten" förra året,
samma dag som Luciapokalen!
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Bra plan. Berätta hur den funkar på träningsvärken sen. =)

2012-08-28 @ 07:57:39
URL: http://inshape.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0