Tränings- och filosofihelg med kunsin vitamin!

I helgen har kusin Malin varit på besök. Har varit superkul att ha henne här och extra roligt att vi han med att träna tillsammans. Dessutom han vi med att prata mycket träningsmotivation och motivation i allmänhet. Knepen med att hålla igång något man tagit för sig, t.ex. träning och hålla igång den motivationen även efter de där första passionerade veckorna när man går på något slags rus för att man tagit sig för något nytt. Vi filosoferade över vad det är som gör att det är så lätt att falla ifrån helt och hållet bara för att man missar några träningspass, drar på sig en förkylning eller vrickar en fot. Varför all motivation tycks rinna av plötsligt, ibland med anledning eller ibland även utan anledning. Det finns säkert en mängd vetenskapliga förklaringar, Malin som läst en del psykologi i sin beteendevetare utbildning hade en del förslag. Efter mycket vändande och vridande tror jag ändå att vi tillslut lyckades sätta fingret på åtminstone en sak som vi båda trodde hade en avgörande betydelse, att kunna identifieras sig med vad man gör. Att börja se sig själv som en som tränar.

Ofta kanske man tänker sig själv som någon som inte tränar men som ska börja. Eller någon som försöker träna, men inte kan. Att identifiera sig med något nytt är inte så enkelt. Dessutom kan det säkert sätta igång en hel del rädslor om man rivstartar med t.ex. träningen och toktränar i ett par veckor då man går helt ifrån den person man tidigare identifierade sig med. Är detta verkligen jag? Och så blir man mer eller mindre medvetet rätt för det nya man håller på och skaffar sig och kryper tillbaka in i trygghetsrutan och slutar träna. En annan sak som vi kom fram till är det med vikten av att hitta förebilder som man faktiskt kan identifiera sig med. Eller ännu bättre kunna skräddarsy sin nya identitet utan att vara orolig för att inte passa in i mallen. T.ex. måste man inte ta promenader före frukost för att man ska blir hälsosam. Man måste inse att bara för att den hurtiga kompisen bara äter frön till frukost och springer en mil om dag och aldrig vill vara gå ut och ta en öl så måste man inte vara lika dan bara för att man börjar träna. Man kan lägga det som man vill! Eller så får man hitta någon som har det ungefär så som man själv kan tänka sig att leva. Oavsett måste man hitta ett sätt att på en djupare grund identifiera sig i det nya man vill göra.

Jag känner själv igen mig i resonemanget och vill kanske inte alltid peta, väga och räkna på min mat även om jag i stort vill leva med min träning. Att tävla fitness behöver inte heller göras på det sätt som man först tror är den rätta och enda vägen. Ju djupare man lär sig om sporten ju fler vägar ser man som möjliga att gå, vilket gör det enklare att hitta förebilder att efterlikna, både fiktiva men även verkliga personer. Att identifiera sig med någon är givetvis enklare ju mer lik man känner sig sin förebild. Om någon som liknar mig kan, så borde jag också kunna! Ju mer jag hittar personer inom fitness en som jag känner att jag liknar, ju lättare blir det och ju tydligare blir mitt mål. Lösningen om man vill göra något borde ju alltså vara att leta efter likheter med de personer eller personlighetstyper som är som man vill bli. Om jag tror att jag kan kommer jag att försöka! Om jag identifierar mig med att kunna så kommer jag klara det jag tänker göra. Med det sagt så tycker jag att det är ännu tydligare hur vi behöver den positiva förstärkningen mot den tänka målbilden för att lyckas hålla i motivationen. Ja, hm, jag hoppas min tanke är hyfsat klar trots min svamlande text så här på söndagkvällen. För att fatta mig kort:

Tro inte att du klarar det - vet att du klarar det!






Kommentarer
Postat av: Emelie

http://www.recept.nu/1.296770/lisa_och_monica_eisenman/kakor_tartor/mjol/systrarna_eisenmans_appeltarta_med_mandelmassa här är receptet :D

2012-04-02 @ 18:10:24
URL: http://emelieullberg.blogspot.com
Postat av: emma s

Oh, tackar! :D

2012-04-02 @ 22:43:37
URL: http://fitmyself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0