Tvåveckors periodisering

Nu har jag knåpat ihop ett träningsupplägg med tvåveckors periodisering. Har läst lite om det och hur folk som bland annat kört mycket långdistans har lagt upp sådana scheman för att kunna köra hårt med kroppen vecka ett men samtidigt få med den viktiga vilan i vecka två. Ska tydligen det vara lättare att pussla ihop övriga livet kring ett sånt schema, hur det nu ska vara det. I alla fall - det är bra upplägg för mig som vill ha lite variation i träningen tyckte jag! Jag har valt att köra lite hårdare kondition och aktiv styrka i vecka ett och sen lagt enbart styrka i vecka två. Hoppas dels på att dra igång förbränningen ordentligt plus att jag vill kunna springa längre sträckor så småningom. Har ju t.ex. anmält mig till ett milslångt lopp nu om tre månader och det är ett delmål i den riktningen. Dessutom vill jag behålla mina muskler (och gärna bygga lite mer massa om det är möjligt) men framför allt vill jag bli starkare! Så vecka två håller jag kvar i styrkan och fokuserar då enbart på den. Med undantag av ev. en lättare löpning en dag. Ska även peta in yoga, pilates etc., planerar att få med minst ett stäck-och-böj-pass i varje tvåveckors upplägg - ser det lite som underhålls pass för kroppen då de för mig ger  samma effekt som stretching och massage. 

Här nedan är mitt första förslag på upplägg. Det blir inte helt enligt min strategiska plan då det är jul (woho!) och styrkan är lite svår att få till hemma i Katrineholm där julen ska firas, så får bli lite mer kondition i stället. Tar dock med mig chisstången hem så det kan bli ett par chins gjorda i alla fall. ;)

Vecka 1 (v50)


Måndag: Box

Tisdag: Morgon löpning ca 40 min

Onsdag: NMT (Nordic Millitary Training)

Torsdag: Styrka Ben (lätt)

Fredag: Löpning 50 min, fartlek + chins och dips

Lördag: Spinning + styrka mage

Söndag: Vila/promenad


Vecka 2 (v51)

Måndag: Vila (julfest med jobbet)

Tisdag: Rygg + Bröst

Onsdag: Ben + Mage

Torsdag: Axlar + Biceps + Triceps

Fredag: Löpning 50 min

Lördag: Julafton!

Söndag: Löpning 50 min, fartlek + chins och dips






Kommentarer
Postat av: Annelise

Ser väldigt kul ut! Du ska inte få tråkigt iaf, utan fart och variation:) coolt upplägg du gjort:)!!

2011-12-12 @ 21:51:21
URL: http://anneliseaf.blogspot.com
Postat av: emma s

Ja, tror det blir super skoj! =D

2011-12-12 @ 22:07:34
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Johanna

Spänannde upplägg! Ser riktigt kul ut...

Supersnygg ny design också! =)

2011-12-13 @ 16:33:48
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0