Fettprocenten är acceptabel

Igår var jag för första gången på möte med min blivande PT. Verkar vara en riktigt kunnig och inspirerande tränare! Hon har själv tävlat både Atletic och Body Fitness. Ska bli riktigt spännande det här! Är inte riktigt till freds med min dagsform, så hade tagit ett par höga brallor som kniper åt lite lagom om min "lockiga" magprofil hade även ett svart linne som fick mig att se riktigt snyggt formad ut. Inte för att det spelar någon roll så klart, men kändes lite skumt att komma till en PT och förklara att man vill tävla i fitness och se ut som man har legat på soffan hela sitt tidigare liv. Så... min maskering var super. Dock. Skulle människan bestämt fettmäta mig! Hu. Hade jag inte alls tänkt. Men var tydligen nödvändigt för att kunna göra en bedömning av startläge och för att kunna sätta upp rimliga mål. Attans. Först fick jag hålla i en liten manick som lät lite ström gå mellan mina händer, helt ok. Men sen mätte hon med en mätsticka och nöp mig i fettet både på armarna, magen och låren. Riktigt hårt nöp hon och gnuggade för att riktigt komma åt! Agh. Två gånger gjorde hon det dessutom, skulle tydligen ha fram ngt slags medelvärde. Hua. Resultatet blev massa sifror och procent som jag inte förstod så mkt av. Tills hon gjorde om det till kg. 18 kg (!) fett har jag tydligen. Arton kilo. Etta åtta. Det kändes ju inte riktigt bra. Det är ju vansinnigt mkt! Sjukt. I alla fall så kollade hon även i en tabell och kom fram till att det var en "acceptabel" fettmängd. Inte en normal alltså. Utan acceptabel. Nästa steg i tabellen var oacceptabelt. What?! Jahapp... illa. Så var det med det. Men får tänka att det faktiskt mer eller mindre kvittar. Är ju inte nu jag ska tävla, är om ett år! Hon tyckte det var ett realistiskt mål, Lucia Pokalen 2011! wooohooo... sjukt mkt träning innan dess!

Nu är rasten slutt... x)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ohoooo! gud vad kul! Jag ringer och hör mer! =)

2010-11-24 @ 10:27:33
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Vas

Najs! Men det intressanta är ju fettprocenten! Mängden fett i vikt är ju skitsamma :D

2010-11-24 @ 18:40:13
Postat av: emma s

Hehe... ja, men den var inte vidare låg den heller. I ren självbevarelsedrift så glömde jag bort den meddetsamma hon sa den ;) typ runt 28% tror jag dock... om jag anstränger mig hårt för att minnas

2010-11-25 @ 19:45:10
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Emilie

Vad roligt med en PT! Vill också testa på det.. Känns som att en PT kan ge motivation och hjälpa en på traven med att på lättaste sätt nå de mål man vill uppnå. Awh.. Ska nog ge mig själv några PT-timmar i julklapp :D

2010-11-25 @ 21:46:27
URL: http://eightofmay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0