Deeper down the rabbit hole...


Nu är det faktiskt så att jag har bestämt att jag ska ta det här med gymmerierna på allvar. Jag är för att revidera sina mål med jämna mellanrum. Man ska inte bara springa som en galning i valfri riktning bara för att man själv (eller någon annan heller för den delen) har "bestämt" det för en obestämd dåtid sedan. Dock tycker jag inte att detta är något som ska göras under pågående process. Man, folk i största allmänhet, har en otrolig förmåga att argumentera sig själva till fördärvelse, gärna till att sluta vad dom håller på med då de är mitt uppe i en förändring. Har jag hört. Bara för att få gå tillbaka till att ha det "som vanligt".

Jag känner mig i en sådan fas just nu. Allt jag läst och förstått om förändringsteori är som bortblåst när jag hamnar i det privata vardagslivet. Hm, ja, alltså utanför skolan. Jag har strejkat, inte i min träning, den har jag lyckats låsa fast hyfsat med rutiner till den grad att jag får viss abstinens när jag inte gör det, men med min mat. I denna udda träningsform som kallas fitness, eller i alla fall någorlunda seriöst gymmande, ingår ett vist mått av att leka Mat Hittler. Tvärtom använder jag mig just nu av matanarki. Jag tänker att jag ska äta "ballanserat", vilket oftast innebär en ballanserad kost bestående av ägg, grönsaker, kessella, mörkt bröd, lite ljusare bröd, pasta, pasta sås, grädde i såsen, grädde till kladdkakan, kladdkaka, bullar och nu mera även en ballanserad mängd av marshmallows fluff. Någonstans i vardagen passerar min kost alltså gränsen för ballanserad.  Och jag har bra argument för detta må ni tro! Till exempel nu senast, tentapluggade 17 timmar i sträck sista dagen. Hur håller man sig skärpt så länge? Med socker! Massa socker! Och popcorn. Och Peppsi. Bland annat.

Jag kan argumentera åt båda hållen. Skulle kunna fylla tidskrifter fulla med propaganda för nyttan och lyckan med att äta rätt. Lika mycket skulle jag säkert kunna skriva om den själsliga glädjen och upplevelsen med god mat, även med mindre god mat för den delen, och hur man ska vara nöjd med sig själv oavsett kroppsform. Men jag ska inte hålla på med massa argument varför eller varför inte jag ska äta eller inte äta vissa saker. Jag har en fitnessplan. Och det är inte dags för att utvärdera den ännu. Idag börjar jag fitnessfanatiskt att räkna kalorier, så ett alternativ man kan använda för att hålla koll. Points, kcal eller deciliter i ett recept, same same. Jag valde att räkna kcal därför att jag tycker att det är mest basic. Jag har ett utgångs underlag på kostförslag att utgå ifrån, börjar därifrån. Ser detta som en "provdeff". Källor säger att mellan 0,5 till 1 kg i veckan är rimligt och hållbart, därför: Tio veckor - fem kg. Ska försöka spara så mycket muskler så möjligt. Under dessa tio veckor finns ingen plats för argumentation med mig själv. Fitnessplan. Punkt. Har dock lagt in visst utrymme för att kunna hålla en viss socialstandard, en dags fusk per vecka är tillåtet. Dock är fusk inte samma som att det är fritt fram att äta flera flaskor speaygrädde.

Så... bra eller dåligt? Diskuteras tidigast om tio veckor! Är inget omöjligt jag ska göra. Massa folk har gjort det. Massa folk har klarat det. Till och med jag (om än i lite annat utförande). Do it again!




Kommentarer
Postat av: Lisa

Nej precis, jag hoppas kunna sätta det där nordiska rekordet i början på maj då nästa tävling är.. Gjorde två ettor på 120 kg igår med stopp och allt, så det är inte långt borta nu. Idrottade mycket när jag var yngre, sen träffade jag en pojkvän, slutade med alla sporter och blev smygfet.. Följde med pappa till gymet och sen var jag fast, det var en måndag v. 43 år 2003 som jag började. 2004 gjorde jag min första tävling.. :) Vad roligt med fitness, hur ofta tränar du och hur länge har du hållt på?

2010-03-14 @ 13:57:41
URL: http://metrobloggen.se/lisahansson
Postat av: Lisa

Jaa, det är väl en ganska vanlig grej som händer, livet vänds uppochner när man träffar första pojkvännen.. haha.. Jag har orienterat, åkt längdskidor, löptävlat och sen har det varit väldigt mycket fotboll och innebandy. När jag började träna så satt jag målet att jag skulle träna max tre dagar i veckan, det för att jag inte skulle tröttna.. Sen dess har det inte blivit mindre än tre dagar i veckan någon gång, förutom då jag varit sjuk. Nu blir det 4-5 pass i veckan, fyra känns lagomt, jag kör ju bara tung och maxvikter, så det tar på kroppen.. Hur länge har du tränat?

2010-03-14 @ 17:09:16
URL: http://metrobloggen.se/lisahansson
Postat av: Vas

Haha tog en stund innan jag fatta valet av bild (fluff).



Skitbra att du börjar på riktigt allvar! Men bör du verkligen deffa nu? Sen, att vara mathitler och träna behöver verkligen inte gå hand i hand, men det är en långdragen diskussion för en annan dag =)

2010-03-14 @ 18:32:25
Postat av: emma

Vas: Tänkte "prova på" att deffa, men kommer inte komma i närheten av någon punkt där jag jagar fettprocent lr så, tror bara inte jag behöver mina extra kilon att bära runt på (inte alla iaf) :)



Hihi, tror nog allt att det bor en liten Hitler i alla träningsfreaks som klarar sköta sin mat i samband med deff x) ser fram emot en senare diskussion om det ;) :D

2010-03-14 @ 20:33:43
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Tove

har varit förbi dig förut. Gillar din blogg, ska börja följa :)

2010-04-27 @ 23:16:57
URL: http://endorfinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0