Lånsiktigthet och tandborstar


Då är vi inne på hela andra dagen av långsiktighetstänandet...! Jag har hört att det är lite så, som en slags maratonlång aktivitet, att man får lite lägga för mkt vikt vid varje enskilt tillfälle. Samtidigt är det just alla dessa små tillfällen som bildar helheten, så varje tillfälle är alltså väldigt viktigt? Hm.

Man får se lite på det som en blandning av explosiv passion och slentrianmässig rutin. Eller som min kära syster uttryckter sig om inställning till att träna "jag vill att det ska vara som att borsta tänderna ungefär". Hon menade på att hon ville att träning skulle komma lika naturligt i hennes vardag som henne sovrutiner. En mycket spännande tanke. Jag tycker att det är en ganska bra liknelse. Tanken med att man inte innan varje tillfälle dividerar huruvida man är sugen, peppad eller trött på att träna eller inte, utan att man bara drar på sig träningslinnet och piper iväg till gymmet är en helt klart vettig tanke tycker jag. Dessutom måste man vara hyfsat noga överlag, varje tand måste borstas på alla tre sidorna, presis som varje träningspass pressar kropp och sinne det lilla extra. Vist kan man slarva ngn enstaka gång då och då, men ett dåligt genomsnitt ger långsiktiga konsekvenser, om det så är hål i tänderna eller uteblivna träningsresultat. 

Tandborstteorin summerar upp konceptet träningsrutin rätt bra. Både långsiktiga och mer direkta mål måste vara med helt enkelt, kort och gott.

Nu är d snart dags för träning av armar och axlar på gymmet...! Ska bara kolla klart på Succéduon Anders o Måns med Adela, en riktig succéserie om ni frågar mig. Bästa som går på TV just nu, lätt! :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

jeeej! ja fick va me! ja gillar din liknelse skarpt... dock tycker ja att man tar bort de roliga i de om de ska gå på rutin, borsta tänder e ju inte spec kul, fast o andra sidan, de blir vad man gör de till. tex borsta i vardagsrummet o se på tv... ja ja! gött.

2010-01-27 @ 23:54:20
Postat av: Johanna

Adela, du borde skriva vem du är!

Jag tycker faktiskt att träningen är lite som en rutin... det är yet another thing to do varje (nästan iaf) dag. Oftast tänker man inte så mycket på det utan det är självklart... det kanske inte känns superkul varje gång, men oftast, och trots att det inte känns kul så går jag ju ofta dit... endast väldigt sällan så stannar jag hemma... och då är det om jag är sjuk, eller vet att jag kan ta igen det nästa dag utan att det är nån katastrof för "veckoträningen".... Jag tycker du är flitig också!

2010-01-28 @ 12:19:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0