Nu är jul(maten) slut

Nu har jag landat. Jag har landat matmässigt och jag har ätit upp sig till en behaglig trivselvikt, en som kroppen verkar nöjd med. Exakt vad vågen står på vet jag inte men jag gissar på runt 65 kg, 5 kilo upp sen sista veckan på dieten (alltså precis innan tömingen startade). Under december har jag okynnesätit i stort sätt varje dag. Även om jag hade några dagars socker uppehåll så har jag inte varit utan mat många minuter. Jag har genom detta även tagit tillbaka mitt sötsug. Härligt, då börjar vi nya året på ruta ett igen!

Genom att ha ätit mig igenom dagarna har den konstanta hungern försvunnit, jag känner inte att jag kommer att dö av svält om jag inte får mat minst varannan timme. Nu vill jag bara äta för att dett är gott, roligt och mysigt. Mer av en ovana att äta i tid och otid med andra ord. Jag vet inte exakt när övergången från hjälp-jag-dör-om-jag-inte-får-mat till mer av en ovana att okynnesäta hände, men det var rätt nyligen sen. Kanske i helgen. Att jobba bort ovanan känns och gå tillbaka till sunda vanor känns betydligt enklare nu när kroppen inte längre får panik och slår på svältalarmet så fort det blir matuppehåll. Förut fick jag nästan en klump i magen när jag tänkte på att jag var tvungen att sluta äta konstant. Nu känns det helt okej. Det funkar inte att ha julafton året runt. I år har jag i alla fall fått ha mat-julafton i en hel månad! Gött har det varit, men nu är det slut. Januari blir fritt från godis, dock inte helt sockerfritt, nu vill jag skapa en långsiktig balans!

Nedan syns delar av gårdagens supersmarriga brunchbuffé, sista måltiden av svullande. Ett gott slut på en god jul:

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Ooo jag ser min tallrik skymta där i bakgrunden! =)

Det går nog jättebra att gå tillbaka till vanliga matvanor tror jag. En dag i taget! slippa känna att man håller på sprängas hela tiden. =)

2012-01-02 @ 20:24:31
URL: http://inshape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0