Ben på en söndag

Tänkte köra ett lugnt och ganska lätt pass igår. Var dags för ben och kunde inte skjuta upp det mer, skulle kört det i fredags men hade total träningsvärk i ländryggen och magen att det var omöjligt att göra något alls som på minsta sätt involverade just de musklerna. Visade sig, inte helt ovänat, att de involveras i det mesta man gör. Hade även mastodont träningsvärk i axlarna, vilket i princip uteslöt all form av styrketräning. Blev där för vila i fredags. Men hur som helst, tillbaka till benpasset... Jag var inte helt pigg tack vare en himla skojig inflyttningsfest i lördags kväll och var även lite nojjig över att få för mycket träningsvärk in för måndagens och kommande veckans cyklelturer. Så började passet med tanken att ta det lilla lugna. Men tydligen så verkade gårdagens festligheter ha mycket lite inverkan på just styrketräningen och jag fick till mycket bra kontakt direkt. Dessutom blev jag på något konstigt sätt taggad av mina låga krav på min prestation att jag kunde höja vikterna till mer "standard" vikter för benen. (spontanhöjjer sällan vikt på benen oavsett dagsform pga mina krånglande knän) Var dessutom himla kul att köra med fri stång! Har tyckt att benträningen varit pest och pina de senaste månaderna, men högreps, dålig kontakt och svaga muskler. Men efter gårdagens pass känns det som det åter kan bli en favoritgrupp! Hoppas på det! Jobbade på med utfall, knäböj med stång, squats (vilket iof är rätt så samma sak som knäböj, men gick ner lite djupare på dessa x) ) både med och utan 10kgs vikt i famnen, och raka marklyft. Inte jätte många övningar, men körde desto fler set. Blev ett bra pass, passade även på att pyssla om benen med en extra noggrann stretch-omgång efter passet.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag ska också träna ben idag... men utfall och knäböj! Spännande!

Sen tycker jag att det är dumt att dra in på dina uppbyggande aktiviteten (styrketräning) till förmån att kunna utföra dina nedbrytande aktiviteter (cykel)... men det är bara jag det... fast I know the feeling! =)

2011-06-13 @ 17:36:24
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: emma s

Ja, jag håller helt med dig! Men man tänker lite konstigt ibland... nu blev det ju i ändå bra benträning och idag (två dagar senare) är träningsvärken total och cykeln har fått stanna hemma =)

2011-06-14 @ 08:06:34
URL: http://fitmyself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0