Alla dessa blickar

Det klart att det märks att man är en fitnessfantast speciellt i dessa tider av deff. Man ängnar sig, inte helt oväntat, åt socialt avvikande beteenden främst vad det gäller mat. Det är något folk märker, de märker att man äter ofta, att man är knusslig vad som ligger på tallriken samt att man vägrar låta sig bjudas på go fika eller en glass i sommar solen. Då undrar de så klart varför man håller på och beter sig så märkligt. Jag svarar som det är, att jag tränar hårt och därför vill vara noga även med maten samt att mitt mål är att tävla redan nu i december. I vissa sociala grupper är det inget konstigt alls, många tycker även att det är spännande och frågar intresserat vidare. I andra sociala grupper ramlar hakan ner till knäna på vissa personer eller så börjar det fnittras. Det är så olika det där, hur folk reagerar, och alla visar det olika. Vissa förundras och gläds helt öppet, andra fnissar och avundas i smyg och ytterligare andra tycker rätt och slätt att en töntig tävlingsgren som inte borde få kallas för sport. Det gör mig inte så mycket.

Men det som förenar alla som man berättar för, är att dom stirrar! De stirrar så att ögonen nästan ploppar ut! Så fort man nämnt de tre magiska orden "jag ska tävla fitness" (eller ja, fyra ord då) så är det som att det är helt okej att stirra och bedöma. Det är som om de klär av mig med blicken. De synar min form, min kroppsbyggnad och allt annat som går att se. Blickar som vandrar upp och ner för min kropp. Jag känner mig nästan naken när det inträffar och jag vill instinktivt skyla mig med mina händer. Helst skulle jag vilja krypa ner i en stor sovsäck.

Ja jo, vist, jag ska i princip stå näst in till naken i en minimal bikini för bedömning när jag tävlar. Men inte nu! Inte ännu! Nu är min kropp inte alls representativ för fitness. Jag riktigt ser hur folk, medan de stirrar, tänker tankar som "är hon inte lite tjock för det där?" eller "i så bra form så hon kan tävla är hon väll ändå inte" eller som en person faktiskt sa högt nu senast "ska man inte vara biffig för det?" Eh... jo, vist, men jag får förklara att det inte är body-building utan fitness. Många vet inte skillnaden mellan dessa och drar direkt likamedtecken. Att man inte ser ut som på tävlingsdagen jämt, att den toppade formen är resultat av månader av deff och en tömmings vecka direkt innan. Osv. Jag får även förklara att det inte är själva runtstruttandet i klackskor som är själva poängen utan snarare vägen till scenen. Att det är lite som att åka Vasaloppet eller springa ett maraton, det är grejen att göra det som man vill åt. Att efteråt känna att man klarat något svårt och kunna vara stolt över sig själv. Det är faktiskt inte att få uppmärksamhet iförd bikini jag vill åt. Och absolut inte stirrande blickar på min kropp nu fyra månader innan! Så. Snälla. Sluta stirra. Ni generar mig!






Kommentarer
Postat av: em

Riktigt bra inlägg!!!

2011-07-31 @ 13:04:00
URL: http://emliscious.blogspot.com/
Postat av: Pernilla

Bra skrivet! Jag har träffat folk som tror att det "bara" är att banta ner sig några kg, att vara smal och snygg. Sen dessa kommentarer om varför man äter så "mycket". Men man kan inte begära att alla ska förstå vad man sysslar med, bara att de ska respektera det. Kram

2011-07-31 @ 15:38:11
URL: http://fitnesspuman.blogspot.com
Postat av: browneyedgirl

skrattar snygg du e tjejen =) Men jag vet vad du menar, trist med människor som inte förstår, speciellt för mig som då gärna ger vika skrattar jag som skulle vara så slim i sommar, nu vet jag inte hur det ska gå får ta mig i kragen kram på dig

2011-07-31 @ 20:14:01
URL: http://www.blogg.mama.nu/browneyedgirl
Postat av: Johanna

Bra inlägg!

2011-07-31 @ 20:44:52
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: Annelise

Jättebra inlägg! Vi sysslar nu med en sport som inte är så synlig i offentliga medier och många vet lite eller inget om dessa sportgrenar.

2011-08-01 @ 00:52:45
URL: http://anneliseaf.bloggspot.com
Postat av: Annie

Ah, strunta i folk som stirrar och stirra tillbaka istället! De finns alltid folk som skall lägga i sig i vad man gör och tro att de vet vad de handlar om! Det är bara att snällt förklara vad det egentligen handlar om.



Jag skall visserligen inte tävla, men jag håller efter maten noga och vill inte få i mig konstigheter, så varje dag kommentarer folk på jobb mina matlådor och de tycker de e lika kul varje gång.

I bakhuvudet tänker jag bara "ja men min kropp mår bra innifrån och ut och kommer att göra de i många många år" :)

2011-08-01 @ 19:43:03
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se
Postat av: Lisa

Men just det där att folk tittar, är inte det helt naturligt? Så är det väl i princip med vad som helst man gör. Säger man att man spelar golf ska folk genast veta vilket handikapp man har. Säger man att man är marathonlöpare ska folk direkt veta vilken tid man springer milen på (japp, spelar ingen roll att man säger att man inte klockat sej på milen för att det är för kort distans). Säger man att man säljer mobiltelefoner ska folk veta vilken som är bäst, osv osv... Jag tror att man får vänja sej vid att folk alltid kommer att ha en åsikt. Och då man dessutom valt en sport som handlar om att bli bedömd för hur man ser ut, ja, tyvärr, då är det nog bara att räkna med att folk kommer att stirra...

2011-08-08 @ 14:21:00
URL: http://kramasmera.blogg.se/
Postat av: Pappan

Stå på dig.

2011-08-10 @ 06:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0