Hur äter man på resande fot?

Hur gör folk...? Hur gör man när man försöker hålla en strikt diet och är på resande fot? Ja, inte finns det mycket att välja på, att få varm mat som inte dryper av fett eller består av 98% av pulvermos är nästintill omöjligt. I helgen har vi köpt tre luncher ute på vägen, en på fredagen, en på lördagen och en idag söndag.

Jag envisas att tro att allt går att ordna även på en lokal vägkrog om man ser trevlig ut och ber om något nyttigt. Ris med kyckling bli finfint! Men nja.. Ris verkar vara en ovanlighet på restauranger utanför större centrumkärnor. Men okej. Kokt potatis till kycklingen då? Inte heller helt lätt tydligen. På fredagsstället hade de bara stekt potatis sa servitrisen/kassörskan. Ja mig det då! Stekt potatis går tydligen inte att servera utan en ström av steksmör på hela tallriken. Även kycklingen var även den både insmetad i smör och dessutom söndersmulad till molekyler så den riktigt skulle suga upp allt flytande på tallriken. Hm. Tack då.

På lördagsstället gick det faktiskt att få kokt potatis med kycklingspett. Även om herren i luckan verkade aningen förnärmad över att jag inte kunde vad som stod på menyn och välja pommes, klyftpotatis eller mos så gick det att ordna kokt potatis. Finemang! Kycklingen serverades dock utan förvarning indränkt i en slajmig sås, god förvisso, men omöjlig att bli av med om man inte vill skölja de små, hoppressade kycklingbitarna under vattenkranen. Sen hade nog kocken missförstått hur länge en potatis måste koka för att inte vara hård när den serveras.

Idag söndag vägrade jag ens försöka få någon varm mat på den ca fem timmar långa bilresan. Det blev en räksallad med matvete serverad i plastlåda. Faktiskt bästa vägmaten på hela helgen! Fast det var i och för sig någon bragd. Varför ska det vara så svårt att få vanlig mat? Alla vill väll inte ha pizza, kebab eller hamburgare med mos bara för man åker bil? Ja vist man skulle kunna åka in i någon större stad och leta reda på en "riktig" restaurang och be om grönsaker och någon ren köttbit. Kanske det man måste om man vill ha vanlig mat på vägen!?

På torsdag när det bär av ner till västkusten kommer jag preparera med ett par hemlagade kycklingbröst och en låda ris. Och grönsaker. :p



Kommentarer
Postat av: Johanna

Man tar med sig matlådor helt enkelt!

2011-07-11 @ 08:15:55
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: emma s

Johanna: ja, det verkar inte bättre! :o

2011-07-11 @ 12:12:27
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Annie

Haha jag känner igen det där! Känns omöjligt att få något vettigt i sig när man är ute och kör oftast. Så på sistone har jag sett till att ha med mig mina egna matlådor, så slipper jag bli grinig för att jag inte hittar vettig mat :)

2011-07-11 @ 13:42:44
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se
Postat av: emma s

Annie: Ja, måste börja med det! Får man stanna och be om att få låna en mickro om man vill ha varm mat ;D (eller bara låta bli att vara krånglig och äta den kall) :)

2011-07-11 @ 22:41:29
URL: http://fitmyself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0