Note to self

Här nedan har jag knåpat ihop en del kom-i-håg-till-nästa-gång-anteckningar till mig själv inför en eventuell andra tävling i Body Fitness eller någon liknade tävlingsgren. Mest det som gäller själva upploppet inför för och själva tävlingen, uppbyggnadsfasen har jag lämnat ute.


  • Börja deffen tidigare, mycket tidigare
    Vist är det bra att inte dieta för länge, men det verkar sällan som folk, inklusive mig själv känner att tiden räcker till väl i slutat av deffen. Har sneglat en del på Emelie Ullbergs upplägg där jag vet att hon stratade med en provdeff redan innan sommaren, som hon sen valde att förlänga och den övergick till den "vanliga" deffen. Jag tror helt klart på en längre deff, den här superhetsen som blev på slutet av denna deff är inte något för mig. Livet utanför fitnessen måste få mer utrymme. En annan idé är även att lägga en startvikt för deffen, en lämplig start kan jag tycka för mig skulle ligga på 63 kg och sen ge deffen 20 veckor. (Istället för som denna gången, en startvikt på 65 kg och totalt 12 veckors deff). 0,5 kg per vecka är rimligt och lite extra marginaler är inte fel. Se till att deffen rullar på bra i början - det blir inte lättare ju längre tiden går!
  • Avbryt satsningen om det tar för mycket energi
    Jag förstår att man absolut måste satsa för att ta sig i mål men att kunna gå över lik för att ta sig fram är inte något jag beundrar. Det verkar som att olika människor reagerar olika på det här med deff med lite mat, mycket träning och allt vad det innebär. Vissa verkar inte förändras nämnvärt medans andra blir till monster. Även om man så klart blir lite trött och seg av lite mat och mycket träning så tror jag ändå att det till stor del är den mentala pressen som gör att man blir sur. Att vara stressad över att inte hinna bli klar med deffen i tid var i alla fall något som stressade mig (vilket jag ju heller inte blev! Livets ironi.). Att om ens inrutade liv bara rubbas en gnutta så kommer allt gå åt skogen. Sådana tankar måste hållas borta, livet är större än en deff! När/om det blir en liknade deff så måste livet runt omkring få större utrymme och fram för allt relationen till min underbart fina sambo. Ett par av de sista veckorna kan man ju få vara som en trött och sur disktrasa, men att gå under ett mörkt regnmoln i 10 veckor är inte hållbart. Så vill jag inte ha det igen. Därför, se till från början att ligga i fas med allt så att det inte blir för mycket stress och press runt tävlingssatsningen. Jag är helt övertygad om att det går! Men om det inte gör det - avbryt och börja om från början.
  • Lägg in intervallpass tidigare i deffen
    Den här gången hade jag ett upplägg med enbart lågintensiv cardio till att börja med. Men allt eftersom tiden gick och fettet höll sig kvar så valde vi (läs jag och coachen) att lägga på även intervallpass, mycket bra, tidsbesparande och effektivt. Sliter dock en del på kroppen och sista veckorna orkade jag helt enkelt inte med intervaller alls. Så, tips till nästa gång är att lägga på dem från början. Kanske ska man köra dem i perioder under deffen.
  • Variera mera?
    Generellt ska man inte hålla på och mixtra i ett deffupplägg utan hålla sig till en vald väg och sen hålla sig till den. Mycket för att inte bli helt förvirrad. Dock kan jag i efterhand se att de största viktrasen kom just efter att vi ändrade saker. Ett viktras kom när jag la på mer kolhydrater, höjde vikterna på gymmet och gick ner i antal reps. Ett annat när vi la på intervaller. Och ett tredje ras när vi plockade bort kolhydraterna helt. Jag tror att et fanns en del fysiologiska försklaringar till det, men framförallt tror jag att jag rent mentalt tände till på nya upplägg och gav lite extra. Jag är ingen vanemänniska och även om det är mycket inrutat i fitnesstänket så måste jag se till att göra det på ett sätt som passar min personlighet, så mera variation i upplägget till nästa gång.
  • Tvåveckors schema?
    Jag är just nu lite nyfiken på hur det skulle funka i samband med en deff. Skrivs mycket om den typen av upplägg nu (minns så klart inte vad det heter) där man kör en riktigt hård vecka och efterförljt av en lite lugnare och så låter man det rulla så. Jag har planer på att lägga upp vårens träning just så, så kanske kan vara en ide att fortsätt med under en deff om det visar sig fungera bra.
  • Tömning och fyllning funkade bra!
    Tömningen och fyllningen fungerade mycket bra och formen toppades bra till tävlingen, det är något jag är mycket nöjd med. Tack för upplägget Adelie! Om jag skulle ändra på något så är det kanske att köra på med mera vatten under "saltperioden", för att möjliggöra att kroppen släppte lite mer vatten sista dagarna.
  • Mentalt lugn på tävlingen
    Detta är nog det jag är som nöjdast med! Jag kunde plocka fram totalt fokus och hänge mig fult ut i stunden på väl uppe på scenen. Inte heller var jag det minsta nervös innan tävlingen, bara sjukt taggad. Precis sånt läge som jag vill vara i! En grym kick fast i en väldigt samlad förpackning. Så härligt! Ta med i handbagaget och använd även vid kommande tävlingar, vad det nu må vara.
  • Ta med salt godis till efter tävlingen!
    Efter tokätande av nutella o annat sött är det inte fel med lite chips eller något annat som smakar salt. Det var en besvikelse att upptäcka att min chokladkaka med fransk nougat inte var det minsta intressant trots att jag sparat och tänkt på den i veckor. Lite salt vill man ha. (Dock med betoning på l-i-t-e, se nästa punkt nedan.)
  • Ta det lugnt med maten efter tävlingen
    Jo, inte ens min kropp pallar hur mkt mat som helst efter veckor av svält. Jag har inte en mage av stål. Även om det känns hur gött som helst på tävlingsdagen och kanske dagen efter, så kommer verkligheten ikapp... Se upp med fett och mejeriprodukter dagarna efter tävling och, givetvis, håll dig till rimliga mängder. Var även lite försiktig med vattnet direkt efter tävlingen.
  • Fortsätt smörja
    Fortsätt smörja med lotion efter varje dusch precis som inför färgningen. Sprayfärgen torkar ut huden, i alla fall på mig. Plus att en mjuk hud är bra att ha när kroppen sväller av all vätska...

Så det var det mesta jag kan komma på tror jag! Så, fundera mera och om/när det är dags för nästa tävling - kör hårt och se till att ha så roligt som möjligt! Lovar att det blir både roligare och lättare av det. :D






Kommentarer
Postat av: Petra

Mycket som tål att tänkas på. Ang. dieten så tror jag på det du skriver - hetsa en diet, med en redan stressad kropp, tror jag definitivt inte på.



Bra tankar - Bra skrivet!

2011-12-09 @ 18:29:23
URL: http://petrakardell.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0