Mitt i maten

Sitter här på jobbet och har precis ätit min lunch. Härligt! Jag har dessutom tankarna djupt nere i soppskålen. I mitt huvud är det alltid fokus på mat och så har det varit så länge jag kan minnas. Om jag är förstörd av samhället eller om det är ett personlighetsdrag är inte fastställt. Välj själva.

Dagens självskrivna höjdpunkter är frukost, lunch och middag! God mat, avkoppling och inte sällan trevligt sällskap. Är det så konstigt om man ser fram i mot de här härliga inslagen i sin vardag? Exakt vad man äter är inte lika viktigt. Vist, jag har ett konstant sug efter pizza och mackorna på Subway. Men tonfisk, tomatsås, råris och keso (som jag för övrigt åt idag) är också riktigt trevligt. Jag tycker om all mat. Faktiskt. Och om jag mot förmodan inte skulle tycka om något någon enstaka gång så brukar jag äta ändå. Undantag är dock isterband. 

När det gäller träning pratar man ju om vikten av att visualisera, mentalt förbereda sig och vara fokuserad. När det gäller mat burkar man säga tvärt om, om man nu vill äta nyttigt. Att tala om för sig själv vad man inte ska äta konstant i sitt huvud ska leda till motsatt effekt. Man vill bara ha Marabou och coca-cola. Funderar man lite längre på det här, så får man för sig att det kanske egentligen inte handlar om att man tänker på mat, utan att man tänker på förbud kring mat. Och hur reagerar vi på förbud? Hur många kan hålla sitt pekfinger i styr när de ser en skylt "Rör ej. Nymålat!"? Måste inte vi alla bara känna lite, lite på färgen dels för att vi inte får och även för att vi vill se om det verkligen är sant? Att tänka tvärt om, fast liknade, är att tänka på maten man faktiskt ska äta. Tänka på den där goda tonfisken och tomatsåsen, se fram i mot kessellan med funlight till kvälls målet och så vidare. Funkar faktiskt himla bra på mig. Kan börja längta till proteindrinken efter träningen redan vid sista övningen på gymmet. Man kan göra så!

Tänker ta tanken ytterligare ett steg och mentalt förbereda min "drömdag" i mat väg. Givetvis anpassad för min träning.

Före morgonpromenaden:

3 kapslar omgea3
3 kapslar BCAA

Frukost:
1 Rågkuse (mörktfulkornsbröd)
Keso
Hambugerkött
1 Banan
Kaffe

Lunch:
Kyckling
Råris
Keso
Grönsaker

Mellis:
3 ägg
1 Rågkuse (mörktfulkornsbröd)
Kaviar

Innan träning:
p-Drink

Middag (direkt efter träning):
Nötkött
Grönsaker
Sås av rödcurry + kesella
Lite råris

Kvällsfika:
Micrade äpplen
Kessella + lite lättmjölk
Kanel

Det är min vision av en perfekt matdag! Den ska jag komplettera med min vanliga målbildsträning för gymmet! Gym + kost = växa! Så har vi ju den viktiga vilan också... får kansek börja målbildsträna även den! ;)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Har faktiskt aldrig hört talas om att man inte ska visualisera sin mat... men visualiserar man fel mat är det givetvis inte bra... att visualisera bra mat (precis som bra träning) kan ju inte bli annat än bra, men jag tror att det är din poäng också. =)

2011-04-12 @ 12:56:12
Postat av: Johanna

Happy eating! Jag längtar redan tills nästa mål! =)

2011-04-12 @ 12:57:55
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: emma s

Ja, det var min poäng! :D Men jag menar också att man oftast äter mer och går upp i vikt när man tänker att man ska "vara nyttig" eller ska för söka gå ner i vikt. Hoppas d är glasklart nu! DD

2011-04-12 @ 15:20:16
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Johanna

Samma som att det inte är bra att visualisera soffhäng om man ska träna... Man får tänka på rätt grejer helt enkelt.

2011-04-12 @ 15:32:41
URL: http://inshape.blogg.se/
Postat av: emma s

hehe, mjo, det kan man ju oxå likna det med ;)

2011-04-12 @ 17:03:19
URL: http://fitmyself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0