Uppröra sig lite...

.. idag har jag varit sparsam med motion. Mina benhinnor är inte glada så springa är uteslutet och promenera går si så där. Har ändå tagit en liten sväng på ca 2km med hunden. Ingen power walk dock. Alls. Gymkort finnes inte här i K-holm och min fatasifulla och kreativa förmåga har jag lagt på att söka jobb. Så bli ingen hemma träning heller. x) Har faktiskt vart duktig och sök tre jobb idag, på scania, sportlife och H&M. Hoppas på napp. Ringde faktiskt från ett annat jobb jag sökt idag, bidde en liten telefoninterju! Verkar som ett skoj jobb, hoppas på att dom gillade mitt babbel x)

I övrigt har jag bläddrat lite i nya numret av "Topp Hälsa" mamma har tydligen köpt den. Bli lite trött på poppulistiskt gå ner i vikt dravel. Bläddrade fram till en artikel som skulle handla om "smarta sätt att sockersanera livet". Hälften av tipsen var väll helt ok, men andra halvan fick mig att knorra. först kom de vanliga anti-kolhydrat hettsen (är det en ny relligon eller vad?) så som - Undvik bröd, - Säg nej till jucie och - Skippa pasta! Jag blir så trött... kolhydraten är din vardagsbov. Jag säger bara ballanserad kost mina vänner, ballanserad. Sluta inte ät, din kost blir ensidig och tråkig, dessutom behövs kolhydrater i andra former än genom två kilo brockoli om dagen. Men, men vill du bojkotta kolhydrater i tron att det är omöjligt att äta för mycket "protte" så gör det då. MEN. Det absolut mest korkade var förslaget - Undvik frukt. Men herre gud! Motiveringen var att "det kan ge blodsocker svängningar och trigga sötsuget". "Kan"? Kanske alltså? Någon har dragit slutsattsen att det finns en möjlighet att det kan göra det??? Jag bli ledsen. Det finns så många studier som visar på precis tvärtom. Läste nu senast i Figther Magzine faktiskt just det, att även om det finns "teoretiska möjligheter" att frukt gör dig till tjockis så pekar empriska studier på den exakta motsatsen faktiskt. Folk som äter varierat och nyttigt, men mycket frukt och grönsaker, håller sin vikt bättre. Variation med nyttiga delar, vettiga delar. Sen kan jag hålla med om att folk som ligger i deff och därför på superhårda kostschman med minimalt med kroppsfestt som mål inför en tävling eller likande, måste hålla hårt i sina kcal. Där är det oftare vettigare att prioritera några extra gram kycklingfillé istället för en persika. Men att som vanlig glad vardags mortioär dra ner sitt frukt intag till max en gång per vecka (!) som tidningen föreslår är bara korkat, hur mycket någon poppulistisk, vinstdrivande tidning skriver att det är "teoretiskt möjligt" att fruktsockret rubbar din hela dags sockerbalans. Man blir tåröggd.   


Onska illustrerad i äppleformat. Vad av detta dåliga rykte?
Någon som läste för mycket Snövit som liten kanske?


Kommentarer
Postat av: Petra

Håller med dig till fullo när det kommer till allt "trams" om att gå ned i vikt. Vissa artiklar och tips är värre än andra.



Duktig du är som söker massor av jobb! Vilket skulle du helst vilja ha om du fick välja av Scania, Sportlife och H&M?



Ta hand om dig och dina benhinnor!



Kram

2010-09-15 @ 19:27:40
URL: http://metrobloggen.se/petrakardell
Postat av: mamma

Gillar hänvisningen till Snövit. Ta med dig en extra frukt när du åker. Kram

2010-09-16 @ 07:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0