Defferier


Har fått lite frågor om det här med deffen, skoj! Tänkte svara så gott jag kan, dock är nedanstående text är en mix av fakta och mina egna högs subjektiva åsikter, det blir upp till läsaren att bedöma vilket som är vad ;)

Till att börja med för att räkna ut hur mycket behov av energi du har, ditt BEE, dvs ditt basala energibehov. För att räkna ut detta behöver du veta din ålder, vikt, längd och kön. Inte speciellt komplicerat med andra ord. Använd sedan följande formel: (Här jag har jag stulit info från Koloseum Forum)

  • Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
  • Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

När du fått ut en siffra ska du multiplicera den med din "aktivitets nivå", som lägst 1,2 och som högst 2. Där 1,2 är en söndag i soffan eller en dag i kontorsstolen. 2 ska motsvara en som tränar och tävlar i en konditions gren, man kommer alltså in inte upp 2 för att man går till gymmet en timme efter jobbet eller springer en halvtimme om dagen. Detta är alltså vad du behöver, för att gå ner i vikt behöver du äta mindre. 500 kcal mindre om dagen ska ge resultatet av minus 0,5 kg per vecka. En rimlig hastighet för viktnedgång. Fast beror förstås på hur stor du är från början, generellt lättare att tappa mer om du har mycket att ta av.

Vid min egen "Prov-deff" deff har jag tittat lite på ett kostschema som rekommenderar mellan 1700 - 1300 kcal per dag för att gå ner i vikt. Jag har då ett BEE på ca 2100. med tanke på det jag skrev tidigare är 1300 ganska lågt, och om jag inte minns fel är det till för att kunna lägga i en extraväxel på slutet av deffen. Om man orkar ligga på 1300 kcal (om man väger som jag alltså) per dag gå man självklart ner fortare, men det kan hända att man inte känner sig helt pigg på en så låg nivå, i alla fall i början. Har man jobb eller skola eller något annat man behöver vara pigg för rekommenderar jag att inte hoppa ner till 1300 kcal per dag direkt, utan ta det successivt så både kroppen men framförallt huvudet hänger med. Finns dessutom de som säger att det är svårare att hålla kvar muskler om man går ner för fort.

På detta schema finns även förslag på mat under dagen. Dock gillar jag inte att äta samma sak varje dag utan har själv räknat ut hur mycket jag kan äta av andra saker. Finns oftast bra info på baksidan av förpackningen annars har jag kollat Livsimedelverkets databas för att ha koll på det jag äter. Generellt finns det idéer om att fett och protein håller dig mätt längre och därför bör man se till att i första hand dra ner på kolhydraterna. Är du dessutom intresserad av att behålla muskler ska du satsa ytterligare lite mer på att få i dig proteiner, ca 2-3 gram protein per kilo och dag om jag inte minns fel. Väger du 65 kg bör du alltså äta runt 130 gram per dag, kolla även där på förpackningarna hur mycket respektive livsmedel innehåller. Eller så gör du som jag och höftar; ägg, kött, keso mm. = mycket protein. Jag vet folk som räknar hur mycket fett/protein/kolhydrater det är i varje måltid med, säkert bra. Själv känner jag att detta endast är på en hobbynivå, de marginella effekter denna stenkoll på protein och fettmängd kan jag vara utan. Är snarare så att jag tappar min motivation om jag ska hålla på och tokräkna allt, kollar bara specifikt innehåll när jag är väldigt osäker, annars kör jag på känn. 

Jag vill även passa på att vända mig emot denna kolhydratsskräck som råder i landet. Vist är det viktigt att du får i dig protein och fett för att känna dig mätt/hålla kvar eventuella muskler etc. Men kroppens i särklass viktigaste organ, hjärnan, förbrukar just kolhydrater som energi. Så har du något vettigt för dig i ditt liv där du behöver använda en viss tankeförmåga, så föreslår jag att du inte helt plockar bort kolisarna! Dessutom upplever hjärnan "svält" om den får för lite energi, dvs. för lite kolisar, och sätter då alla varningsystem. Framförallt upplever man (jag med många) detta genom hunger och "sug" som oerhört stort, vilket kan resultera i att man kommer på sig själv med att helt ofrivilligt äta sig igenom kylskåpet framåt kvälls kvisten/efter ett par dagar av deff. Vist man kan ju lägga all energi på att slåss med sig själv och sitt sug (viket kanske också är nödvändigt för de som tävlar i fitness eller byggning) eller så är man lite smart och gör det lätt för sig själv. Är ändå jobbigt att äta lite för den som är ovan. Så, inte helt oväntat vill jag alltså slå ett slag för de stackars kolhydraterna, de är bra för dig! Håll dem på en vettig nivå bara.

Sen är det ju oftast massa snack om ätardagar hit och dit. Vissa säger att under en ätardag hinner kroppen inte ta upp alla kcal man stoppar i sig. Jag ställer mig tveksam till det, då jag själv lätt kan sätta i mig flera gånger mitt ordinarie dagsbehov under en dag och jag upplever då att kroppen vist hinner suga åt sig ett bra gäng med kcal. Jag tycker absolut man ska ha lite ätardagar då och då, om inte annat för motivations skull. Har även hört att kroppen vänjer sig om man ligger på samma nivå varje dag, så lite ändring då och då är bra. Vet inte om det stämmer, men låter vettigt. Jag räknar mina kcal även under ätardagarna (har som mål att göra det i alla fall...) så att jag i alla fall får ett veckosnitt på under 1700 kcal per dag.

Till sist råder det lite delade meningar om det här med konditions träning under deff. Vissa tycker att det bara är onödigt och äter hellre lite mindre. Andra säger att de tappar mer muskler om det kör cardio/kondition. Tittar man på tjejer som tävlar fitness brukar de ju å andra sidan köra både cardio och styrka när de deffar. Hur Body Builders gör vet jag inte. Jag vet bara att för min egendel gör det stor skillnad om jag lägger in lite kondition och långa promenader, gå ner mycket mer effektivt då. Men har samtidigt kört mycket styrka. Upplever dock att jag tapat volym i musklerna men nästan inget i styrka. Efter som jag inte har gjort några mätningar vet jag inte hur mycket av musklerna som är kvar. Rekommenderar att man gör en mätning före och efter men börjar sin deff om man vill kunna utvärdera detta. Det kommer jag dessutom göra nästa gång... det skulle vara internsant att veta!

Så... där är min syn och lilla erfarenhet på det där med deff. Åsikter, andra erfarenheter och reflektioner är alltid välkomna...!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Mmm man har inte samma energi känns det som.. Lust att köra nått pass i veckan eller?

haha ja det börjar ta sig. Som mordbrännaren sa ;)

2010-05-26 @ 12:04:57
URL: http://metrobloggen.se/emelieullberg
Postat av: Jenny

Hej! Härligt med så mycket bra information, tack! Det där med träningen hade jag inte tänkt på, men jag kör nog på i vanlig stil (styrketräning + cardio) :) Vill ju bli tajt till semestern ;) Ha det bra!

2010-05-26 @ 14:16:36
Postat av: Vas

Angående kolhydraterna, jag tror bara det är en vanesak att man är trött av lågt kolhydratsintag. Det tar nog en stund innan man vänjer sig vid att hjärnan jobbar med ketoner istället. Jag kör ganska lite kolhydrater och det funkar för mig. Fett är underskattat! Tror det är smart om folk försöker äta mindre kolhydrater eftersom väldigt många ofta köper lightprodukter av feta livsmedel. Således får de i sig "för mycket" kolhydrater eftersom fettet då måste ersättas med något, kolhydrater...



Anledningen till varför man vill undvika mycket konditionsträning under deff tror jag är för att man ska minimera muskelförlust så mycket som möjligt. Eftersom man inte kan träna lika hårt (ökad risk för skador, överträning) vid deff som vid normal/bulk så prioriterar man helt enkelt styrketräningen för att inte förlora mer muskelmassa än nödvändigt. Många glömmer att minska på träningsintensiteten vid deff, kroppen "svälter" ju trots allt.



/my five cents ;)

2010-05-26 @ 15:10:49
Postat av: Lotta

Intressant:)

2010-05-26 @ 22:27:20
URL: http://traningtankar.blogspot.com
Postat av: emma s

Vas: Jupp, jag håller helt med dig, bara det att jag tycker att en rimlig mängd koloisar är precis vad kroppen behöver. Klart att man kan köra på utan dem också, finns det massor med folk som gör. Jag tror dock det är liten vits med det i ett vardagssammanhang. =) Wazap med "five cents" btw...? :o

2010-05-27 @ 00:09:20
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Åsa

Många bra tips i detta inlägget!

Jag har själv lyckats gå ner 25kg ca, men är inte helt nöjd.

Men på nått vis så känns det inte lika viktigt längre, kanske är det för att målet till att vara "Normalviktig" är så pass nära.

2kg hit å dit spelar faltiskt inte så stor roll ändå...

2010-05-27 @ 03:04:11
URL: http://asaz.blogg.se/
Postat av: Petra

Min Strongman här hemma har försökt komma ned till 105 kg från 113 kg. Han ströp större mängden kolhydrater men all hans ork och styrka på passen försvann. Nu har han börjat äta lagom med kolhydrater igen och orken och styrkan är tillbaks.



Intressant det du skrev!

2010-05-27 @ 11:58:48
URL: http://metrobloggen.se/petrakardell

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0