Snabbsummering av veckan som gått!


Nu sista dagen på veckan är det dax för en liten snabbsummering av träningsveckan!

Planen i början av veckan var fem pass denna veckan. Fyra styrkepass med ordentlig uppvärmning på minst en km på rullbandet, plus ett rent konditions pass på minst 5 km på rullbandet. I övrigt var tanken att det skulle bli diverse promenader. Lediga dagar skulle vara lördag och söndag, för att Niklasbesök och diverse maskeradfestligheter var in planerade…! Tanken var att lägga konditionspasset på fredagen (då Niklas kommer) för att ett sånt pass tar minst tid. Veckans mindre små springpass skulle vara lite snabbare och kortare distanser än jag brukar köra. Tanken var att detta skulle slita mindre på mina knän som tidigare visat sig vara aningen opålitliga.

En utvärdering av veckan visar att styrketräningen och de små springpassen fungerade enligt planen, bra där. Dock fungerade inte fredagens konditionspass överhuvudtaget p.g.a. känningar i höger benhinna. Under veckan hade jag sprungit lite varje dag och detta gjorde alltså att högerbenhinna sjukskrev sig, trotts att jag vilade från rullbandet torsdag för att ha lite extra energi i benen till den lite längre distansen. Dock gick känningarna över till på lördagen, så jag är i stort nöjd med strategin! Dessutom kommer benhinnor mycket snabbare i form igen än trasiga knän, därtill blir benhinnor tåligare ju mer man springer och går (i alla fall så länge man har vett nog att vila dem om/när de börjar göra ont, vilket i och för sig kan vara svårt ibland). Promenaderna denna vecka hade dock kunnat vara fler.

Avslutningsvis denna deg- och myssöndag kan jag konstatera att det varit en aning ljummen träningsvecka. Plus för styrketräning och upplägg av veckan, minus för bortfall av träningsdag, för lite kondition och dåligt promenerat.    


Kommentarer
Postat av: mamma

Bra med upplägg och utvärdering, får se framåt sommaren om de är mer överens. Idag lyckades jag med skritten hela volten, har mentalt tränat och det ger effekt. kramizar mama

2010-02-01 @ 20:27:57
Postat av: Emma

haha, japp, vi får se! jao, mentalträning is tha shit ;)

2010-02-01 @ 21:45:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0