Chockhöjning


Idag är det dags att chocka musklerna en aning. Under några veckor har jag tränat med ca 10-15 reps per set, detta har funkat bra och träningsvärken har kommit som kvitto på detta dagen efter.

Men nu är det alltså dags att peppa kroppen lite extra. Det är enligt många just genom tunga vikter som man får musklerna att öka i volym.  Vill också minnas att jag själv empiriskt testade detta i somras på mina armar och fick faktiskt märkbara resultat. Poängen, som jag förstått det, är att växla och chocka musklerna då och då med olika mycket vikt. Att efter denna "pumpperiod" gå tillbaka till 10-15 reps (eller kanske ännu fler?) får musklerna att vakna till liv igen och bygga upp sig på andra sätt. Jag är absolut ingen expert, men detta tycker jag finns att läsa både här och där och verkar dessutom rimligt. Nu tänkte jag alltså testa hur det funkar på mig.

Min tänkte är att höja alla vikter med minst 2. Med 2? Hur menar jag nu? Ja, alltså 2 gånger den intervallen som maskinen/hanteln/stången går att höja. Till exempel, 11 kg biceps curl där det finns en hantel för varje helt kilo blir alltså 13 kg, 42 kg rodd med maskin som går att höja med intervallen 3 kg blir 48 kg o.s.v. Målet är att köra mellan 4-6 reps per sett, orkar jag fler höjer jag vikten! Kanske kör jag uppemot 8-10 reps på det riktigt stora muskelgrupperna så som ben och mage. Dessutom verkar det som, efter fanatiskt bläddrande i ett gäng av tidningen Body, att 4 set är vettigt att köra till denna typ av träning och alltså inte 3 som jag brukar köra.  Ska prova mig fram under ett par tre veckor.

Först ut är biceps och triceps, just nu dessutom favoritmusklerna att träna. Here we (jag och mina armar) come! :D  

Bicepscurl!
Bilden lånad från muscleswithstyle.blogspot.com

 

 


Kommentarer
Postat av: Vas

Ellu! Det där med repsantalet kan du ha misstolkat lite tror jag. Man säger att 1-5reps bygger styrka, 6-8 får man en blandning mellan hypertrofi (muskeltillväxt) och styrka, medan 8-12 sägs vara bäst för hypertrofi och allt över är ren uthållighet. Så man skulle kunna säga att du kört på någon mix av uthållighetsträning och hypertrofi.



Sen vill jag bara poängtera att det finns många fler sätt att variera på, inte endast repsantal (vikten). Exempel på det skulle kunna vara halv/helkroppssplit, dvs att du går över till att träna halva/hela kroppen flera pass i veckan, vilket gör att du musklerna belastas oftare. Övningsbyte kan vara bra det med för att "chocka" muskler. Ja du fattar vad jag menar :)



Sen det där med antalet reps kontra set är en grej du får känna dig fram efter, finns inget som säger att 4 set skulle vara bättre än 3 som du kört innan (ditt exempel i slutet), men det är ju bara se och prova. Själv brukar jag köra med hyffsat samma volym, dvs reps*set=(alltid samma). Sen kan man chocka musklerna genom att ändra detta också.



/Skövdebon om det inte framgick i namnet :)

2010-02-12 @ 15:02:06
Postat av: Vas

Glömde lämna några länkar som är skitbra att ha läst, läser fortfarande igenom dem ibland för att inte glömma av :) (Finns mycket annat bra på den sidan också)



http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-iv-intensitet-och-repetitioner-failure-eller-inte/



http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-iii-time-under-tension-och-intracellulara-metaboliter/



http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/

2010-02-12 @ 15:07:46
Postat av: Emma

Aaa, massor med bra tips där ju! :) Super! Ser ut att vara en användbar sida som du skickade länkarna på, ska spana mer på den...!



Kul att du läser bloggen, antar att det är Johanna som stått för marknadsföringen ;) :D

2010-02-12 @ 17:02:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0