Kardio och Styrka


Idag har jag kört kardio, som det heter på fitnesspråk. Kondition tror jag man kan säga också? Fast kardio kanske bara inkluderar sån där meddelintensiv träning som bränner icke önskvärda kroppssubstanser? Får kolla upp det där, man vill ju inte svänga sig med fel språk... folk kan ju tro att man är oseriös. 

Hur som helst, för att undvika djungeln av specifika termer så kan jag sammafatta dagsne träning som följer: soffcykling (se tidigare inlägg för förklaring), promenad, följt av styrketräning av ryggen och slutligen en liten kortis rodd.

Har funderat lite över hur mycket man måste promenera alternativt springa för att komma upp i en rimlig "vardagsmotion". Som uppsatsskrivande student är livet i högsta grad stillasittande. Det mesta pluggandet sker i sittande alternativt liggande position och de längsta man måste röra sig på en dag är eventuellt de 40 metrarna till Konsum. Ska man ner på stan bli det lätt spårvagn. Vist blir det en och annan promenad dit också, dock slutar dessa allt för ofta på ett café med latte i handen. Eller om promenaden sker senare på kvällen - med en öl i samma hand. Billig öl. Fulöl. I dessa båda sistnämnda fall är jag osäker på om man kan räkna promenaden som något plus på motionskontot.     

Hur mycket aktiv träning kräver alltså ett studentliv? Det beror förståss på vad man har för mål med sin träning skulle någon insatt människa svara. Ja, sant. Jag ska bli luciapokalen fit! Fyra till sex dagar i veckan tycker jag verkar en rimlig mängd, om man tittar på diverse svenska fitness profiler verkar lägga upp sin träning. Hur dessa pass ser ut måste justeras till om man just i den pågående perioden vill bygga, bränna eller både och. Samma insatta människa, som tidigare ställde den filosofiska målfrågan, skulle säker även fortsätta med att berätta att kosthållningen är av avgörande vikt. Doh. Där är har jag något att bita i.    

Det här med fitness är en ytterst planerande sport/träning-/tävlingsform. Delvis därför den är spännande, den ger mig minst sagt en möjlighet att utveckla en ny sida.   



Någon som kommer ihåg detta...? ;)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Något mer än vad som är behagligt skulle jag tro! =)

2010-02-11 @ 19:19:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0