Tankvärt...


Klassisk filosofi, modern formulering:



"En person som har väldigt lätt för att bli brun kanske aldrig blir brun för att han eller hon inte gillar att sola precis som att en person med potential att bli världens bästa på 100 m enbart hamnar i rullstol pga. fetma."
Citerat Fitnessguru





I mitt tillstånd med överhettad hjärna p.g.a. panikpluggade var detta minst sagt ett småroligt sätt att skriva på, dessutom var hela det följande inlägget av Fitnessguru ytters intressant. Jag flaggar för denna type av idéer och forskning, jag stödjer helhjärtat idéen om att inte ens våra gener är skrivna i sten. Vi är formbara nog att anpassa oss och göra det vi behöver, detta innebär även att vi kan göra vad vi vill med oss själva, våra kroppar och inte minst våran inställning. Sanningen ser olika ut och förändras i takt med hur vi ser och förhåller oss till den. Dessutom ger Fitnessgurus resonemang vatten på min kvarn om att anledningen till att jag är hungrig jämt är att min mamma i största välmening bantade (eller ja, gav mig den kalorisnåla vegitariska mat hon själv åt) mig som spädbarn.

Vad tror du?





Kommentarer
Postat av: ECVADOR

ååh najs blogg

2010-04-19 @ 23:37:12
URL: http://ecvador.blogg.se/
Postat av: Djaanii

Kul med en träningsblogg!

Själv har man vila idag efter 2 gympass igår! =P

Ta hand om dig och kör hårt!



Mvh/Djaanii

www.djaanii.blogg.se

2010-04-20 @ 12:48:56
URL: http://djaanii.blogg.se/
Postat av: Djaanii

=)

Cool och cool.

Synd jag inte fick kameran förrän sista settet, ser lite väl tungt ut. =P Dåligt för egot.. Haha.



Blir en del film framöver hoppas jag. även om kvaliten är lite dålig.

2010-04-20 @ 13:42:55
URL: http://djaanii.blogg.se/
Postat av: Vas

Det kan inte vara så då att ditt lågkaloriintag snarare bör ha lett till en högre hungertolerans? Tänker då främst på att din "bas"metabolism bör ha lagt sig relativt lågt och därav mer sällan få hungerkänsla. Tycker snarare du ska tacka din mamma för den vegetariska gojjan ;)Bara spekulationer från min sida, skulle vara kul att höra hur du drog det till det till lågkalori då = hungerkänsla nu.

2010-04-20 @ 15:44:03
Postat av: emma s

Haha, nu får jag dra lite bebisinfo alltså ;) Enkelt skulle jag kunna inleda med: Får man för lite energi blir man besatt av att leta mat!



Till att börja med är ju mat, så mycket man kan få tag på helst (enl. stenåldersgenerna), ytterst nödvändigt för överlevnad speciellt som barn. Små bebisar behöver massor med mat, med mycket energi och fett helst. Spädbarn ska inte bantas, dom ska växa! Ett barn med lågt kcal-intag (vegetarisk fettfri mat) bör därför vara hungrig jämt och lär kroppen gå igång på minsta hungerkänsla. Skrik, som bebisar ju gör, när minsta indikation på hunger kommer så någon ger dig mat! Vet ju aldrig när det bli mat igen! Lite samma logik som att svälta sig bidrar till att kroppen bli bättre på att ta upp all energi och spara det i fettdepåer till sämre tider. Som sagt, får man för lite energi blir man besatt av att leta mat!



Sen säger ju det inget om min metabolism.... lärde mig säkert att suga upp den lilla energi jag fick som en svamp. I dag har jag den underbara kombinationen effektiv kcal-upptagning plus konstant hunger ;)

2010-04-20 @ 16:34:30
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Vas

Jo jag är med på det hela, men det jag menade med mitt inlägg var att kroppen är en fin liten anpassande maskin. Som du säger den anpassar sig till att ta upp kcal effektivt, den bör även anpassa sig till det låga kcalintaget och således sänka kroppens metabolism för att som du säger använda energin på ett effektivare sätt.



Men som du säger, får man för lite blir man besatt av att leta mat. Om vi nu leker med lite siffror, ingen aning om man kan göra såhär så, du som bäbis levde i en miljö där du levde på säg ett kaloriintag som idag motsvarar 1500kcal. Din kropp borde då, enligt mitt huvud, efter ett tag anpassa sitt behov och hantering av energi till ca den summan. 1500kcal är idag lite energi, håller du dig till det med en balanserad kost bör du ju inte uppleva hunger tycker jag eftersom kroppen är van vid så lite energi. Förstår du hur jag tänker?

2010-04-20 @ 17:07:30
Postat av: emma s

Haha, ja jo, jag förstår hur du tänker, helt klart vettigt resonemang :) Dock har jag ju mig själv som empiriskt underlag, tror faktiskt som du säger att jag klarar mig på mindre kcal än dom flesta, men det verkar (tyvärr) inte som att jag kan vara mätt och belåten i förhållande till den "optimala" kcal-mängden. Enda dagen på året jag är riktigt nöjd är julafton och då vakas det ju mat i långa rader från morgon till kväll. Fast i och för sig kanske det har med andra orsaker att göra... och om jag bara höll mig till mina, säg då 1500 kcal som du sa, en längre tid så skulle jag må finemang av det? Kanske borde testa x) Eller hitta någon mer vetenskaplig studie på det en min egna en mans studie... Hur är du själv? Om du ligger på ditt optimala kcal-intag, är du hungrig då eller mätt och nöjd?



2010-04-20 @ 17:40:39
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Vas

Hehe vettigt vetefan, likt dig så har jag mig själv som empiriskt underlag fast till skillnad från dig så blev jag övergödd och tyvärr kan jag inte äta hur mycket som helst utan att lägga på mig. Det är därför jag tror att en som jag har lättare för att vara hungrig än någon som dig eftersom min kropp "förväntar sig mer energi" pga mitt höga energiintag under barndom jämfört med din.



Om jag är mätt eller hungrig beror egentligen mer på val av mat, dvs mättnad i relation till kcal. Det jag försökte få fram var bara att jag tror en sån som du är "bättre" eller mer sällan känner hunger än mig, vilket jag ser som positivt.



Men allt detta stämmer säkert inte akademiskt sätt menmen :D



Lågt kaloriintag skall vara kopplat till längre levnadsstandard och livstid vad jag läst och kommer ihåg så om du klarar av det så :D

2010-04-20 @ 18:09:41
Postat av: emma s

hahaha, ja men "vettigt" nog för att vara i ett svar på ett inlägg i en liten blogg ute i sajberrymden ;)



Hehe, ja vi kanske inte är ett så bra empiriskt underlag trots allt... jag tror hungern är på topp hos de flesta. Det verkar vår högst vetenskapliga studie tyda på i alla fall... vare sig man blev övergödd, bantad (eller normalmatad?) som barn. Kanske... x)

2010-04-20 @ 18:16:03
URL: http://fitmyself.blogg.se/
Postat av: Vas

Hehe, får nog köra på det

2010-04-20 @ 18:43:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0