Rygg och Triceps


Körde rygg och triceps idag. Ryggen är alltid svår att få kontakt med och så även idag. Har tyvärr inga bra idéer på hur jag kan vända den trenden heller. Jag har provat att köra megatungt, fjäderlätt, många och få sett, olika antal reps, provat olika maskiner osv.... men det enda som tycks ha en liten, liten betydelse är dagsformen, ibland känner jag lite kontakt, men oftast inte. Idag kändes det noll. Körde inte jättetungt, 10-14 reps per set på allt utom chinsen och rodd med skivstång(inte marklyft som jag i mitt övertrötta tillstånd skrev sist). Chinsen därför att jag hade lite tyngre där och för att jag är allmänt svag på den. Rodd med skivstång därför att jag gjorde en total missbedömning av min egen stryka när jag lassade på vikter på stången. Har inte kört rodd med skivstång på bra länge, så sneglade lite på ett par killar som stod bredvid  för att ha något att referera till, öste på vikter så det blev aningen lättare än vad de körde. Orkar dom så orkar jag nästan lika mycket, jag är ju en stark en tänkte jag.

Ack så fel jag hade, orkade knappt hindra stången från att dunsa ner på mina tår när jag lyfte av den från ställningen. Väl på marken fick jag inte upp den igen och tvingades pilla av hälften av vikterna där den låg. Inte helt lätt. Försökte att få det att se ut som det var med flit, men tror det var rätt uppenbart att jag inte kunde lösa det på något annat sätt. Svettig av bara detta. Sen tänkte jag glatt att "nu när jag plockat bort mer än hälften så kan det ju inte vara vidare tungt". Aj, vad jag misstog mig. Igen. Nu fick jag visserligen upp stången, men underarmarna krampade något fruktansvärt och orkade nätt och jämt nio stycken innan jag var tvungen att slänga ner stången på marken igen.

I detta pressade läge tyckte jag att det var av största vikt att behålla den näst intill obefintliga stolthet jag hade kvar... jag vägrade därför att plocka av mera vikt. Sett nummer två blev inte mer än sju reps innan mina underarmar och fingrar sakta började låta stången glida mig ur händerna och jag var tvungen att släppa. Lagom till tredje settet hittade jag till min stora lycka ett par dragremmar och spände fast mig ordentligt innan jag lyfte. Vid det här laget var ryggen, ja hela kroppen, helt slut så inte kom jag upp i tio stycken den gången heller. Fjärde och sista settet borde jag väll egentligen ha hoppat över, men i raden av mindre lyckade beslut kände jag att det låg helt i linje att ge mig på ett sista försök till success. Efter två lyft stod jag nästan upprätt (inte bra, ja ni vet, man ska ju stå lätt framåt lutad, med svikt i knäna och rumpan lite fint utputande) för att få ut maximalt av den gnutta energi som fortfarande dröjde sig kvar i mig. "Knaster" sa det och högg till på ett ytters obehagligt sätt i korsryggen. Först då insåg även jag att det kanske var dags att erkänna sig besegrad. Dumma stång.

Triceps gick i alla fall bättre. Även om det inte var något superpass så lyckades jag jobba upp lite skön kramp lagom tills det vad dags att gå hem. Som avslutning provade jag en ny övning som funkade mycket bra, gav mycket skön pump, kontakt osv. Grym. Rekommenderar. Så här gick den till:
  • Man tar två hantlar med valfri tyngd (9 kg kändes helt rätt för mig) lägg dig på rygg på en bänk.

  • Håll överarmarna vertikalt och underarmarna horisontellt, 90 grader i armbågsleden alltså.
Sen är det bara att börja! Varannan underarm pressas upp som en vanlig French Press, den "vilande" armen stannar i utgångsposition tills den första armen kommer tillbaka. Sen kör man så varannan hand tills man inte orkar längre. Gav i alla fall mig grymt bra sug i triceps, gillar det där med att man aldrig får någon ordetlig vila. Dessutom blir det lite statisk träning också, måste ju vara bra, för att det känns så skönt om inte annat. :D

Svårhanterlig.


Kommentarer
Postat av: Vas

Två tips:

Ta det lugnt med marklyften! Att det hugger till är det inget bra (egen erfarnehet, ingen ryggrelaterat träning på lite mer än 6månader trots att jag hade lätt skada):/ Lär dig tekniken först, rak rygg, inget kobenande osv, sen lassar du :)

Kör inte heller så många reps i mark eftersom du kör slut ryggen rätt snabbt och då kommer du ha svårt att hålla kvar rätt teknik, vilket du troligen kände av i form av hugget. Tungt och få rep är bra.



Andra tipset är din tricepsövning där, du säger 90grader, försök att gå bakom huvudet istället för att stå vertikalt med överarmen. Dvs pendlar fram och tillbaka mellan ca 45 och 90 grader, för då får du en längre rörelse eftersom triceps då sträcks ut mer än vid bara 90 grader. Sen föredrar jag stång framför hantlar eftersom man kan lassa på mer, men det är väl en smaksak :)



En fråga också, varför ska man inte stå upprätt i mark?

2010-04-16 @ 12:53:55
Postat av: Vas

Ett till tips jag glömde, kolla inte på hur andra kör olika övningar, oftast någon som kör fel ;)

2010-04-16 @ 13:23:51
Postat av: emma s

Tack för tipsen :) Jo, brukar köra med stång på triceps, men gillar att variera mig! Med två hantlar och nittiograder på den "vilande" armen får man dessutom minsta möjliga vila, plus statisk träning! :D Lite det som var hela poängen med övningen (A) Try it! =)

2010-04-16 @ 13:43:42
URL: http://fitmyself.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0